LITERACIES AND DIGITAL GAMING: NEGOTIATING MEANINGS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION

Autores

  • Vanderlei J. Zacchi UFS/São Cristóvão

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9831

Resumo

Digital epistemologies in the area of literacies and language teaching are becoming increasingly important, due to the radical transformations that our society is undergoing as a result of the advent of the new technologies of communication and of processes linked to globalization. It is a quite relevant and pressing issue, since children and the youth are coming to school in possession of a great deal of knowledge about and competence with digital tools and discourses. On the other hand, there are still a great number of students that lack digital literacy and face difficulties in reading from the screen. Taking into account the fact that the research on digital games and language teaching in Brazil is very incipient, the aim of this project is to examine ways that literacies and digital games can be combined to improve English language teaching in Sergipe and Brazil. Connecting all these topics may bring innovative results with potential to be applied to English language teaching and teacher education and solidify the research in this area.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Vanderlei J. Zacchi, UFS/São Cristóvão

Departamento de Letras Estrangeiras e Programa de Pós-Graduação em Letras

Referências

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. v. 1. p. 85-124.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

FERNANDES, Daniela. Alunos brasileiros estão na lanterna em ranking de habilidades digitais, diz OCDE. BBC Brasil. 15 September 2015. Available: <http://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/09/150914_alunos_internet_ocde_df_cc?ocid=socialflow_twitter>. Accessed: 15 September 2015.

FRANCISCO, Lucas A.; ZACCHI, Vanderlei J. Construção de sentidos em uma comunidade virtual do World of Warcraft. Signótica, v. 30, n. 2, p. 247-272, 2018.

GAMES TO LEARN ENGLISH. Available: <http://gamestolearnenglish.com/>. Accessed: 19 July 2012.

GEE, James P. Situated language and learning: a critique of traditional schooling. New York: Routledge, 2004.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang, 2008. p.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. New literacies: everyday practices and social learning. 3. ed. Maidenhead: Open University Press / McGraw-Hill House, 2011.

LITERACIES. New Learning: transformational designs for pedagogy and assessment. Available: <http://newlearningonline.com/literacies>. Accessed: 13 August 2015.

MENEZES DE SOUZA, Lynn Mario. Para uma redefinição de Letramento Crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, Ruberval; ARAÚJO, Vanessa (Orgs.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 128-140.

MONTE MÓR, Walkyria. Critical literacies in the Brazilian university and in the elementary/secondary schools: the dialectics between the global and the local. In: MACIEL, RUBERVAL; ARAÚJO, Vanessa (Orgs.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas . Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 307-318.

NASCIMENTO, Ana Karina. O ensino de língua inglesa sob o viés dos letramentos digitais. In: ZACCHI, Vanderlei J.; STELLA, Paulo R. (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014. p. 53-74.

NEW-LEARNING. New Learning: transformational designs for pedagogy and assessment. Available: <http://newlearningonline.com/new-learning>. Accessed: 13 August 2015.

PENNYCOOK, , Alastair. Global Englishes and transcultural flows. London: Routledge, 2007.

PEREIRA, Tayane Kizze dos Santos. Letramento digital e ensino de língua inglesa. Anais do I Seminário Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa. p. 374-381. Disponível em: <http://sites.google.com/site/sefeliufs/comunicacoes>. Acesso em: 15 abr. 2012.

SNYDER, Ilana. The literacy wars. Crows Nest: Allen and Unwin, 2008.

WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning and identity. Cambridge, Cambridge University Press: 1998.

ZACCHI, Vanderlei J. Novos letramentos e cosmopolitismo na formação de professores de línguas estrangeiras. In: ZACCHI, Vanderlei J.; STELLA, Paulo (Orgs.). Novos letramentos, formação de professores e ensino de língua inglesa. Maceió: Edufal, 2014a. p. 137-160.

ZACCHI, Vanderlei J. Jogos eletrônicos e novos letramentos no ensino de língua inglesa. In: TAKAKI, Nara H.; MACIEL, Ruverval F. (Orgs.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2014b. p. 63-74.

ZACCHI, Vanderlei J.O cosmopolitismo pop de jogos digitais e a formação de professores de língua inglesa. In: WIELEWICKI, Vera Helena Gomes; ZACCHI, Vanderlei J. (Orgs.). Letramentos e mídias: música, televisão e jogos digitais no ensino de língua e literatura. Maceió: EDUFAL, 2015a. p. 167-186.

ZACCHI, Vanderlei J. Esperando o inesperado: formação de professores numa era de incertezas. In: MOTA, Mailce B. et alii (Orgs.). Língua e literatura na época da tecnologia. Florianópolis: EDUFSC, 2015b. p. 259-276.

ZACCHI, Vanderlei J. Dimensões críticas no uso de jogos digitais. In: TAKAKI, Nara H.; MONTE MÓR, Walkyria (Orgs.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas: Pontes, 2017. p. 221-242.

Downloads

Publicado

2019-06-13

Como Citar

Zacchi, V. J. (2019). LITERACIES AND DIGITAL GAMING: NEGOTIATING MEANINGS IN ENGLISH LANGUAGE TEACHER EDUCATION. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 11(01), 153–168. https://doi.org/10.20952/revtee.v11i01.9831

Edição

Seção

Número Temático: Formação docente na era da mobilidade