Influential Factors in Academic Retention in the Licensee Undergraduate Courses in Natural Sciences of a Brazilian Public University
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12786Keywords:
Academic retention, Reprocessing and locking, Licensee of Science in NatureAbstract
The objective of this study was to identify the students' perception regarding the factors related to academic retention in two licensee courses in Nature Sciences. The subjects were academics who had already failed or blocked their enrollments in at least one component. The data collection was done through a questionnaire with questions and affirmations which were evaluated through a five-level agreement scale. From the obtained data were made descriptive analyzes, which were discussed from the Model for Study of Factors Associated with the Retention Process described in the area literature. The results indicate that the factors: secondary education, lack of student support programs, and the need to work while attending the course influence in academic retention in the context investigated. Given this, it is possible to list some actions that can minimize the high rate of retention in these courses.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Rita Silva; SAMPAIO, Romilson Lopes; SANTOS, Marcelo Bonfim Reis dos. A disciplina física no curso de licenciatura: relato de uma experiência. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2015, Aracajú. Anais eletrônicos... Disponível em: <https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/1215/20>. Acesso em 25 out. 2018.
ANTUNES, Ricardo. A dialética do trabalho. São Paulo: Expressão popular, 2013.
BEAN, John; METZNER, Barbara.. Conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of Educational Research, p. 485-540, 1985.
BRASIL - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2011 e 2015 – resumo técnico. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse> Acesso em: 24 out. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Superior – SESu. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Relatório da Comissão Especial de Estudos sobre Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras, ANDIFES/ABRUEM/SESu/MEC, 1996.
CAMPELLO, Antônio de Vasconcelos Carneiro; LINS, Luciano Nadler. Metodologia de análise e tratamento da evasão e retenção em cursos de graduação de instituições federais de ensino superior. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUCÃO, 2008, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Disponível em:
http://www.secaio.com/personal/TC/enegep2008_TN_STO_078_545_11614.pdf> Acesso em: 25 out. 2018.
CRESWELL, John; CLARK, Vick Plano. Pesquisa de métodos mistos. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. (Série Métodos de Pesquisa).
DAITX, André Cristo; LOGUERCIO, Rochele de Quadros; STRACK, Ricardo. Evasão e retenção escolar no curso de Licenciatura em Química do Instituto de Química da UFRGS. Revista Investigações em Ensino de Ciências. v. 21, n. 2, p. 153-178, ago. 2016.
HAIR, Joseph Jr., MONEY, Arthur, BABIN, Barry; SAMOUEL, Phillip. Fundamentos de Métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2007.
LAUTERT, Lisandra Veiga dos Santos; ROLIM, Matheus; LODER, Liane Ludwig. Investigando processos de retenção no âmbito de um curso de engenharia elétrica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2011, Blumenau. Anais eletrônicos... Disponível em: <http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2011/sessoestec/art2094.pdf>. Acesso em: 28 out. 2016.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MASCARO, Sofia de Amorim. Tipologias de projetos de pesquisa de métodos mistos: análise classificatória das teses de doutorado dos Programas de Pós-Graduação em Geociências no Brasil. 2015. 243 f. Tese. Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2015.
MINAYO, Maria Cecilia de S; SANCHES, Odécio. Quantitativo-Qualitativo: Oposição ou Complementaridade? Cad. Saúde Públ., Rio de Janeiro, 9 (3): 239-262, jul/set, 1993.
MORAES, Joana de Paula Boeno. Retenção discente no Centro de Ciências Humanas e Naturais da UFES: o caso dos cursos Letras-Português e Geografia. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Reformas educativas no Brasil na década de 90. In: CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, Romualdo Portela de (Orgs.). Reformas educacionais em Portugal e no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 77-94.
PEREIRA, Alexandre Severino. Retenção discente nos cursos de graduação presencial da UFES. 2013. 164 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.
PERLEBERG, Etiene de Azevedo. Mediações pedagógicas uma intervenção com os discentes do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza Unipampa – Dom Pedrito. 2015. 74 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, 2015.
TEIXEIRA, Geovana Ferreira Melo. Formação de professores no curso de matemática da UFU: reflexões e inquietações. FAMAT em Revista, Uberlândia, n.11, p. 307-331, 2008.
UNIPAMPA, Universidade Federal do Pampa. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) 2014 -2018. Bagé: Unipampa, 2013. Disponível em: <http://porteiras.s.unipampa.edu.br/pdi/files/2015/08/PDI_Unipampa_v19_.compressed.pdf>. Acesso em 02 dez. 2016.
UNIPAMPA. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Dom Pedrito, 2015. Disponível em:
<http://dspace.unipampa.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/110/PPC_Ci%C3%AAnciasdaNatureza_DomPedrito_2015.pdf?sequence=3&isAllowed=y>. Acesso em: 09 jun. 2017.
UNIPAMPA. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Uruguaiana, 2013. Disponível em:
<http://dspace.unipampa.edu.br:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/143/PPC_Ci%C3%AAncias%20da%20Natureza_Uruguaiana.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 10 jun. 2017.
YAMAGUCHIA, Klenicy; SILVA, Jath da Silva e. Avaliação das causas de retenção em Química Geral na Universidade Federal do Amazonas. Quim. Nova, v. 42, n. 3, p. 346-354, 2019.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-370, maio/ago. 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.