What are the assessment instruments chosen by elementary school Teachers and what are the reasons to choose them?

Authors

  • Heike Schmitz Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.
  • Themyres Gabriele Santos Almeida Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.
  • Beatriz Noia Souza Souza Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14289

Keywords:

Elementary School, Learning assessment, Teaching practice

Abstract

To understand the teachers' choice of learning assessment instruments in Elementary School (Ensino Fundamental I), a field research was conducted in two schools of the Municipal Education System of Aracaju (Sergipe). After an analysis of the Political-Pedagogical Project of each school, the teachers' perceptions and opinions were verified through questionnaires and open interviews with focus groups, as well as semi-structured interviews with the schools' management and pedagogical coordination. We found out that, in the pedagogical practice, the evaluation tools focus on the students' written production. Arguments put forward by the participants were internal agreements at school, the number of students per class, the shortage of teacher time and their limited knowledge of assessment instruments.

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Author Biographies

Heike Schmitz, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão/SE. Líder do Grupo de Pesquisa em Avaliação, Política, Gestão e Organização da Educação – APOGEU.

ORCID iD: http://orcid.org/0000-0002-5291-1354 

Themyres Gabriele Santos Almeida, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão/SE e bolsista CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação, Política, Gestão e Organização da Educação – APOGEU.

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5278- 3965

Beatriz Noia Souza Souza, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão/SE. Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação, Política, Gestão e Organização da Educação – APOGEU.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4843-2625

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Published

2021-08-17

How to Cite

Schmitz, H., Almeida, T. G. S., & Souza, B. N. S. (2021). What are the assessment instruments chosen by elementary school Teachers and what are the reasons to choose them?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e14289. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14289

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