Pedagogical practices and sexual diversity: the teacher as a facilitator in LGBTQIA+ students’ school experiences

Authors

  • Paula Leonardo Santiago Instituto PECEGE, Piracicaba, São Paulo, Brazil.
  • José Anderson Santos Cruz Fundação de Estudos Agrários Luiz de Queiroz (Esalq/USP), Piracicaba, São Paulo, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16474

Keywords:

Minorities, Reports, Foreigners, Student body

Abstract

In Brazil and all over the world, the need for affirmative actions aimed at the inclusion and well-being of LGBTQIA+ students is palpable. Unprepared professionals and students facing instances of psychological and physical abuse inside the school environment due to said lack of preparation can be easily found. This article sought to bring tools to these educators, gathering data from Brazil and other countries, through bibliometric research and systematic revision of primary and secondary data, related to the school experience of LGBTQIA+ students, as well as reports by professionals either in formation or in activity about how to take actions that have a positive impact towards the creation of a safe and welcoming environment for everyone. The data collected was mainly published between the years of 2015 and 2020, focusing on primary and secondary students. It has been ascertained that the environments where LGBTQIA+ students feel most comfortable were those in which the school faculty members made use of dialog and took a stand on behalf of these students, and thus served as role models so that others would do the same.

Downloads

Author Biographies

Paula Leonardo Santiago, Instituto PECEGE, Piracicaba, São Paulo, Brazil.

Pós-graduada em Metodologia de Ensino da Língua Inglesa, Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) – Brasil. Professora de língua inglesa. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8194-0368

José Anderson Santos Cruz, Fundação de Estudos Agrários Luiz de Queiroz (Esalq/USP), Piracicaba, São Paulo, Brazil.

Doutor em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista (UNESP); Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr/UNESP) – Brasil. Fundação de Estudos Agrários Luiz de Queiroz (Esalq) - Piracicaba - Brasil. Orientador Colaborador ESALQ/PECEGE. Editor Adjunto de Periódicos e Assessor Técnico em Gestão de Periódicos Científicos. Membro FEPAE. Membro Intercom. Associado ABEC e ANPED. Graduado em Marketing e Pedagogia; Especialista em Antropologia, Gestão de Negócios e Dida´tica do Ensino Superior; Palaestrante e Assessor de Periódicos - indexação e gestão.  Gestor de Equipe Editorial. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5223-8078

References

American School Counselor Association [ASCA]. (2019). ASCA School Counselor Professional Standards & Competencies. Recuperado de: https://www.schoolcounselor.org/getmedia/a8d59c2c-51de-4ec3-a565-a3235f3b93c3/SC-Competencies.pdf

Almeida, S. M., Jaehn; L., & Vasconcellos M. (2018). Precisamos falar de gênero: por uma educação democrática. [Ed. Especial]. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13(2): 1503-1517.

Beck, M. J. (2018). “Lead by example”: A phenomenological study of school counselor-principal team experiences with LGBT students. Professional School Counseling. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2156759X18793838

Beck, M. J. (2019). “It began with me”: an exploration of exemplary school counselor and principal experiences with LGBT students. Journal of LGBT Youth, 17(4): 432-452. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19361653.2019.1680591

Bortoni, L. (2018). O Brasil é o país onde mais se assassina homossexuais no mundo. Recuperado de https://www12.senado.leg.br/radio/1/noticia/brasil-e-o-pais-que-mais-mata-homossexuais-no-mundo

Bernardo, A. (2020). Infográfico: evolução dos personagens LGBT nas novelas, ano a ano. Recuperado de https://super.abril.com.br/mundo-estranho/infografico-evolucao-dos-personagens-lgbt-nas-novelas-ano-a-ano/

Brasil. (1988). Constituição Federal Brasileira. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (2006). Lei nº 11.340, de 7 de agosto de 2006. Lei Maria da Penha. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11340.htm

Matuoka, I. (2018). Por que o Escola Sem Partido vai contra o papel da escola. Centro de Referências em Educação Integral. Recuperado de https://educacaointegral.org.br/reportagens/por-que-o-escola-sem-partido-vai-contra-o-papel-da-escola/

College Board. (2009). Finding a way: Practical examples of how an effective principal-counselor relationship can lead to success for all students. Recuperado de https://secure-media.collegeboard.org/digitalServices/pdf/nosca/finding-a-way.pdf

Cowie, S. (2018). Violent deaths of LGBT people in Brazil hit all-time high. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/world/2018/jan/22/brazil-lgbt-violence-deaths-all-time-high-new-research

Crociari, A., & Perez, M. C. A. (2019). O que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docente. [Ed. Especial]. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14(2): 1556-1568.

Daher, J. (2018). Base Nacional aprovada, como fica a questão de gênero na escola? De Olho nos Planos. Recuperado de https://www.deolhonosplanos.org.br/bncc-aprovada-genero-orientacao-sexual/

Escola Sem Partido [ESP]. (2019). Quem somos. Recuperado de https://www.escolasempartido.org/quem-somos/

Fernandes, O. S., & Elali, G. A. (2008). Reflexões sobre o comportamento infantil em um pátio escolar: o que aprendemos observando as atividades das crianças. Paidéia, 18: 41-52.

Glikman, A., & Elkayam, T. S. (2018). Addressing the issue of sexual orientation in the classroom – attitudes of Israeli education students. Journal of LGBT Youth, 16(1): 38-61. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19361653.2018.1526732

Grupo Gay da Bahia [GGB]. (2019). Mortes violentas de LGBT+ no Brasil. Recuperado de https://grupogaydabahia.com.br/relatorios-anuais-de-morte-de-lgbti/

Gay, Lesbian, and Straight Education Network [GLSEN]. (2018). The 2017 National School Climate Survey: The experiences of lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer youth in our nation’s schools. Nova Iorque, Estados Unidos da América.

Gonzalez, M. (2017). Advocacy for and with LGBT students: An examination of high school counselor experiences. Professional School Counseling. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.5330/1096-2409-20.1a.38

Hernándes-Morales, A. (2019). Portugal, refugio para homosexuales huidos de Brasil. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/internacional/2019/04/08/5c7d5145fc6c83ed748b46d6.html

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2011). Censo Demográfico. Recuperado de https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=10503&t=destaques

Kurian, N. (2019). Rights-protectors or rights-violators? Deconstructing teacher discrimination against LGBT students in England and the UN Convention on the Rights of the Child as an advocacy tool. The International Journal of Human Rights, 24: 1080-1102.

Leão, A. M. C., & Ribeiro, P. R. M. (2013). Curso de formação inicial em sexualidade: relato de uma proposta interventiva. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 8(3): 609-638.

Mariano, M., & Altmann, H. (2016). Educação Física na Educação Infantil: educando crianças ou meninos e meninas? Cadernos Pagu, 46: 411-438.

National Policy Board for Educational Adminstration [NPBEA]. (2015). Professional Standards for Educational Leaders. Reston, Virginia, Estados Unidos da América.

Salles, D. (2017). A concepção pedagógica e o projeto educacional conservador e reacionário do Movimento Escola sem Partido: uma crítica a partir da função de subjetivação do processo de ensino-aprendizado. Revista Aleph, 28: 64-87.

Sansone, D. (2019). LGBT students: New evidence on demographics and educational outcomes. Economics of Education Review, 73: 1-7.

Secretaria de Educação da Associação Brasileira de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais [ABGLT]. Secretaria de Educação. (2016). Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Recuperado de https://crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/lgbt/pesquisa_nacional_educacional_lgbt_2016.pdf

Sousa, M. R., & Ribeiro, A. L. P. (2009). Revisão sistemática e meta-análise de estudos de diagnóstico e prognóstico: um tutorial. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, 92: 241-251.

Xavier, N. (2017). Telenovela Brasileira: Uma Breve História. Teledramaturgia. Recuperado de http://teledramaturgia.com.br/telenovela-brasileira-historia/

Universidade de São Paulo - Escola Superior de Agricultura "Luiz de Queiroz" [USP-ESALQ]. (2018). Normas para elaboração de monografias (2a ed). Piracicaba, SP: I-PECEGE.

Wei, C., & Liu, W. (2019). Coming out in mainland China: A national survey of LGBTQ students. Journal of LGBT Youth, 16: 192-219.

Published

2021-09-25

How to Cite

Santiago, P. L. ., & Cruz, J. A. S. (2021). Pedagogical practices and sexual diversity: the teacher as a facilitator in LGBTQIA+ students’ school experiences. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 14(33), e16474. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16474

Issue

Section

Publicação Contínua