Questionnaire on teacher appreciation (Q-VD): elaboration and validation of an instrument

Authors

  • Deise Maíra Silveira Moreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Ricardo Franklin De Freitas Mussi Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil.
  • Berta Leni Costa Cardoso Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17489

Keywords:

Instrument, Questionnaire, Teacher appreciation, Validation

Abstract

Teacher valuation should be understood based on the categories of education, career, remuneration and working and health conditions. Thus, the aim of this study is to present evidence regarding the validity of the Questionnaire on Teacher Appreciation (Q-DV). To substantiate the instrument, a bibliographic survey was carried out on issues related to teacher valuation. The validation consisted of evaluating the content validity (with the participation of 11 professors/researchers(s)), the clarity of language (with the contribution of 22 basic education professors) and the reliability (by the application and reapplication of the final version in 16 professors of basic education). The questions that presented satisfactory indices (>0.80) regarding content validity, clarity of language and reliability were maintained in the instrument. The final version of Q-DV features 49 items distributed in seven dimensions. Thus, it is indicated that the Q-VD has sufficient qualities to be used in research on teacher valuation and its dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Maíra Silveira Moreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Mestre em Educação, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil, integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (AGENTE) e da Linha de Estudo, Pesquisa e Extensão em Atividade Física (LEPEAF).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1209-887X

Ricardo Franklin De Freitas Mussi, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil.

Doutor em Educação Física, Universidade do Estado da Bahia, Caetité, Bahia, Brasil, Docente no Programa de Pós-graduação em Ensino, Linguagem e Sociedade, Integrante do Núcleo Internacional de Estudos em Direitos Humanos, Educação, Cultura e Saúde.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1515-9121

Berta Leni Costa Cardoso, Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil.

Pós-doutorado em educação, Universidade do Estado da Bahia, Guanambi, Bahia, Brasil, Docente no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, líder do grupo de pesquisa Linha de Estudo, Pesquisa e Extensão em Atividade Física (LEPEAF).

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7697-0423

References

Alexandre, N. M. C., & Coluci, M. Z. O. (2011). Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, 16(7), 3061-3068. https://www.scielo.br/j/csc/a/5vBh8PmW5g4Nqxz3r999vrn/?format=pdf&lang=pt

Araújo, F. K. R. de. (2017). Desafios da valorização dos professores da educação básica da rede pública estadual de ensino do Rio Grande do Norte: Carreira e remuneração (2009-2015) [Tese doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22525

Barbosa, J. L. (2017). O vencimento e a remuneração do magistério público municipal de Natal/RN: Repercussões da implementação do Fundeb (2007-2010) [Dissertação mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/19703

Resolução n. 2, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais para os Planos de Carreira e Remuneração dos profissionais do magistério da Educação Básica Pública. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_cne_ceb002_2009.pdf

Brito, R. dos S.; Prado, J. R. & Nunes, C. P.(2017). As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Revista Tempos e Espaços em Educação, 10(23), 165- 174. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v10i23.6676

Camargo, A. M. M. de & Ribeiro, M. E. da S. (2014). Formação e prática docente no estado do Pará. Revista Educação em Questão, 50(36), 156-182. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2014v50n36ID7082

Cardoso, J. Da S. (2019). As condições de trabalho docente na educação do campo no município de Medeiros Neto/Ba: Precarização e alienação [Dissertação mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia]. http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2019/12/JAF%C3%89-DA-SILVA-CARDOSO....pdf

Costa, G. D. G. da & Santos, J. de J. (2019). As tramas e os movimentos da formação de professores: sujeito e interdisciplinaridade nos documentos oficiais. Cenas Educacionais, 2(1), 121-142. https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/6316

Duarte, A. & Melo, S. D. G.(2013). Qualidade da educação e política de remuneração docente: quais as implicações dessa relação? Revista Educação em Questão, 46(32), 202-225. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5128

Fachel, J. M. G. & Camey, S. (2000). A. Avaliação Psicométrica: A qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In J. A. Cunha (Org.). Psicodiagnóstico. 5.ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, p. 158- 170.

Gentili, P. (1996). Neoliberalismo e educação: Manual do usuário. In T. T. da Silva & P. Gentili (Orgs.). Escola S.A. : Quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE.

Guimarães, A. P. K. & Jacomini, M. A. (2019). Valorização dos profissionais da educação da cidade de Campinas (2001- 2004). Revista Educação em Questão, 57(54), 1-23, e-18259. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18259

Gurgel, R. F. (2012). Trabalho docente: Políticas de financiamento da carreira e da remuneração dos professores da educação básica de sistemas públicos de ensino [Tese doutorado, Universidade Federal da Paraíba]. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4668?locale=pt_BR

Jacomini, M. A. & Penna, M. G. De O. (2016). Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Revista Pró-posições, 27(2), 177- 202. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8647238

Lindeman, R. H. (1974). Medidas educacionais. Porto Alegre: Globo.

Maués, O. C. & Camargo, A. M. M. de. 2012. Marcos regulatórios nas políticas de formação e valorização docente pós-LDB. Revista Educação em Questão, 42(28), 149-174. https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4056

Mussi, R. F. F., Mussi, L. M. P. T., Assunção, E. T. C., Nunes, C. P. (2019). Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Rev. Sustinere, 7(2), 414-430. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/41193

Oliveira, D. A. (2004). A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, 25(89), 1127-1144. https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/?format=pdf&lang=pt

Oliveira, D. A. (2013). As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Universidade Federal de Minas Gerais. Revista Educação em Questão, 46(32), 51-74. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5122

Oliveira, D. A., Pereira Junior, E. A.; Revi, N. de S. (2020). Condições de trabalho dos professores e satisfação profissional: uma análise em sete estados do Brasil. Cenas Educacionais, 3(e9503), 1-19. https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/9503

Oliveira, V. M. A. de. (2016). Política de remuneração do magistério público no município de rio branco/acre: Repercussões na valorização docente [Dissertação mestrado, Universidade Federal do Acre]. http://www2.ufac.br/ppge/banco-de-dissertacoes/dissertacoes-2016-1/dissertacao-victor-manoel-alab.pdf

Pasquali, L. (2009). Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(esp.), 992-999. https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40416/43399

Pasquali, L. (2003). Psicometria: Teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes.

PROFESSOR 1. Questionário. Guanambi (Bahia), 6 nov. 2020.

PROFESSOR 2. Questionário. Guanambi (Bahia), 27 out. 2020.

PROFESSOR 2. Questionário. Guanambi (Bahia), 9 jul. 2020.

PROFESSOR 3. Questionário. Guanambi (Bahia), 28 jun. 2020.

PROFESSOR 3. Questionário. Guanambi (Bahia), 8 out. 2020.

PROFESSORA 14. Questionário. Guanambi (Bahia), 16 out. 2020.

PROFESSORA 17. Questionário. Guanambi (Bahia), 23 out. 2020.

PROFESSORA 6. Questionário. Guanambi (Bahia), 9 jul. 2020.

PROFESSORA 8. Questionário. Guanambi (Bahia), 21 jun. 2020.

Ribeiro, J. M. Cangussú. (2014). A jornada de trabalho dos professores da escola pública em contexto de políticas de valorização docente e qualidade da educação [Tese doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102316

Silva Júnior, S. D. da, & Costa, F. J. (2014). Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, 15, 1-16. http://www.revistapmkt.com.br/Portals/9/Volumes/15/1_Mensura%C3%A7%C3%A3o%20e%20Escalas%20de%20Verifica%C3%A7%C3%A3o%20uma%20An%C3%A1lise%20Comparativa%20das%20Escalas%20de%20Likert%20e%20Phrase%20Completion.pdf

Silva, D. O. V. da. (2019). Valorização docente no território de identidade do Sudoeste Baiano: O instituído e o praticado [Dissertação mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia]. http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2019/08/DANIELA-OLIVEIRA-VIDAL-DA-SILVA.pdf

Silva, O. O. N. da, & Miranda, T. G., & Bordas, M. A. G. (2019). Condições de saúde dos professores de educação especial de Jacobina – Bahia. Cenas Educacionais, 2( 1), 64-80. https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/8036/5222

Souza, B. B. De., & Meglhioratti, F. A. (2017). Uma reflexão a respeito dos conceitos de sexo biológico, identidade de gênero e identidade afetivo-sexual. V Simpósio Internacional em Educação Sexual: saberes/tras/versais currículos indenitários e pluralidade de gênero, Paraná. http://www.sies.uem.br/trabalhos/2017/3178.pdf

Published

2022-05-14

How to Cite

Moreira, D. M. S., Mussi, R. F. D. F., & Cardoso, B. L. C. (2022). Questionnaire on teacher appreciation (Q-VD): elaboration and validation of an instrument. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17489. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17489