Questionnaire on teacher appreciation (Q-VD): elaboration and validation of an instrument
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17489Keywords:
Instrument, Questionnaire, Teacher appreciation, ValidationAbstract
Teacher valuation should be understood based on the categories of education, career, remuneration and working and health conditions. Thus, the aim of this study is to present evidence regarding the validity of the Questionnaire on Teacher Appreciation (Q-DV). To substantiate the instrument, a bibliographic survey was carried out on issues related to teacher valuation. The validation consisted of evaluating the content validity (with the participation of 11 professors/researchers(s)), the clarity of language (with the contribution of 22 basic education professors) and the reliability (by the application and reapplication of the final version in 16 professors of basic education). The questions that presented satisfactory indices (>0.80) regarding content validity, clarity of language and reliability were maintained in the instrument. The final version of Q-DV features 49 items distributed in seven dimensions. Thus, it is indicated that the Q-VD has sufficient qualities to be used in research on teacher valuation and its dimensions.
Downloads
References
Alexandre, N. M. C., & Coluci, M. Z. O. (2011). Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciência & Saúde Coletiva, 16(7), 3061-3068. https://www.scielo.br/j/csc/a/5vBh8PmW5g4Nqxz3r999vrn/?format=pdf&lang=pt
Araújo, F. K. R. de. (2017). Desafios da valorização dos professores da educação básica da rede pública estadual de ensino do Rio Grande do Norte: Carreira e remuneração (2009-2015) [Tese doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22525
Barbosa, J. L. (2017). O vencimento e a remuneração do magistério público municipal de Natal/RN: Repercussões da implementação do Fundeb (2007-2010) [Dissertação mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/19703
Resolução n. 2, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais para os Planos de Carreira e Remuneração dos profissionais do magistério da Educação Básica Pública. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_cne_ceb002_2009.pdf
Brito, R. dos S.; Prado, J. R. & Nunes, C. P.(2017). As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Revista Tempos e Espaços em Educação, 10(23), 165- 174. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v10i23.6676
Camargo, A. M. M. de & Ribeiro, M. E. da S. (2014). Formação e prática docente no estado do Pará. Revista Educação em Questão, 50(36), 156-182. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2014v50n36ID7082
Cardoso, J. Da S. (2019). As condições de trabalho docente na educação do campo no município de Medeiros Neto/Ba: Precarização e alienação [Dissertação mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia]. http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2019/12/JAF%C3%89-DA-SILVA-CARDOSO....pdf
Costa, G. D. G. da & Santos, J. de J. (2019). As tramas e os movimentos da formação de professores: sujeito e interdisciplinaridade nos documentos oficiais. Cenas Educacionais, 2(1), 121-142. https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/6316
Duarte, A. & Melo, S. D. G.(2013). Qualidade da educação e política de remuneração docente: quais as implicações dessa relação? Revista Educação em Questão, 46(32), 202-225. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5128
Fachel, J. M. G. & Camey, S. (2000). A. Avaliação Psicométrica: A qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In J. A. Cunha (Org.). Psicodiagnóstico. 5.ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, p. 158- 170.
Gentili, P. (1996). Neoliberalismo e educação: Manual do usuário. In T. T. da Silva & P. Gentili (Orgs.). Escola S.A. : Quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE.
Guimarães, A. P. K. & Jacomini, M. A. (2019). Valorização dos profissionais da educação da cidade de Campinas (2001- 2004). Revista Educação em Questão, 57(54), 1-23, e-18259. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18259
Gurgel, R. F. (2012). Trabalho docente: Políticas de financiamento da carreira e da remuneração dos professores da educação básica de sistemas públicos de ensino [Tese doutorado, Universidade Federal da Paraíba]. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4668?locale=pt_BR
Jacomini, M. A. & Penna, M. G. De O. (2016). Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Revista Pró-posições, 27(2), 177- 202. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8647238
Lindeman, R. H. (1974). Medidas educacionais. Porto Alegre: Globo.
Maués, O. C. & Camargo, A. M. M. de. 2012. Marcos regulatórios nas políticas de formação e valorização docente pós-LDB. Revista Educação em Questão, 42(28), 149-174. https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4056
Mussi, R. F. F., Mussi, L. M. P. T., Assunção, E. T. C., Nunes, C. P. (2019). Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Rev. Sustinere, 7(2), 414-430. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/41193
Oliveira, D. A. (2004). A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, 25(89), 1127-1144. https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/?format=pdf&lang=pt
Oliveira, D. A. (2013). As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Universidade Federal de Minas Gerais. Revista Educação em Questão, 46(32), 51-74. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5122
Oliveira, D. A., Pereira Junior, E. A.; Revi, N. de S. (2020). Condições de trabalho dos professores e satisfação profissional: uma análise em sete estados do Brasil. Cenas Educacionais, 3(e9503), 1-19. https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/9503
Oliveira, V. M. A. de. (2016). Política de remuneração do magistério público no município de rio branco/acre: Repercussões na valorização docente [Dissertação mestrado, Universidade Federal do Acre]. http://www2.ufac.br/ppge/banco-de-dissertacoes/dissertacoes-2016-1/dissertacao-victor-manoel-alab.pdf
Pasquali, L. (2009). Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(esp.), 992-999. https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40416/43399
Pasquali, L. (2003). Psicometria: Teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes.
PROFESSOR 1. Questionário. Guanambi (Bahia), 6 nov. 2020.
PROFESSOR 2. Questionário. Guanambi (Bahia), 27 out. 2020.
PROFESSOR 2. Questionário. Guanambi (Bahia), 9 jul. 2020.
PROFESSOR 3. Questionário. Guanambi (Bahia), 28 jun. 2020.
PROFESSOR 3. Questionário. Guanambi (Bahia), 8 out. 2020.
PROFESSORA 14. Questionário. Guanambi (Bahia), 16 out. 2020.
PROFESSORA 17. Questionário. Guanambi (Bahia), 23 out. 2020.
PROFESSORA 6. Questionário. Guanambi (Bahia), 9 jul. 2020.
PROFESSORA 8. Questionário. Guanambi (Bahia), 21 jun. 2020.
Ribeiro, J. M. Cangussú. (2014). A jornada de trabalho dos professores da escola pública em contexto de políticas de valorização docente e qualidade da educação [Tese doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102316
Silva Júnior, S. D. da, & Costa, F. J. (2014). Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, 15, 1-16. http://www.revistapmkt.com.br/Portals/9/Volumes/15/1_Mensura%C3%A7%C3%A3o%20e%20Escalas%20de%20Verifica%C3%A7%C3%A3o%20uma%20An%C3%A1lise%20Comparativa%20das%20Escalas%20de%20Likert%20e%20Phrase%20Completion.pdf
Silva, D. O. V. da. (2019). Valorização docente no território de identidade do Sudoeste Baiano: O instituído e o praticado [Dissertação mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia]. http://www2.uesb.br/ppg/ppged/wp-content/uploads/2019/08/DANIELA-OLIVEIRA-VIDAL-DA-SILVA.pdf
Silva, O. O. N. da, & Miranda, T. G., & Bordas, M. A. G. (2019). Condições de saúde dos professores de educação especial de Jacobina – Bahia. Cenas Educacionais, 2( 1), 64-80. https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/8036/5222
Souza, B. B. De., & Meglhioratti, F. A. (2017). Uma reflexão a respeito dos conceitos de sexo biológico, identidade de gênero e identidade afetivo-sexual. V Simpósio Internacional em Educação Sexual: saberes/tras/versais currículos indenitários e pluralidade de gênero, Paraná. http://www.sies.uem.br/trabalhos/2017/3178.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.