The use of active teaching-learning methodologies as an appealing tool for admission to the medical school in Lagarto campus

Authors

  • Carleane Soares da Silva Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.
  • Elder Silva Correia Faculdade do Nordeste da Bahia, João Sá, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17514

Keywords:

Actives Methodologies, Teaching-learning, Medicine, Lagarto campus

Abstract

Since 2009 the Federal University of Sergipe, Campus Professor Antônio Garcia Filho, located in the city of Lagarto, uses the so-called active methodologies on Health Courses. This article aims to question a group of beginners in the Medical School (class 2021.1) about how the use of active methodologies was decisive in the choice of the course and Campus. To data collection, we interviewed students and conducted a document analysis, interpreted by discourse analysis approach. As a result, we identified in the participants' speeches that those methodologies were decisive in their choices and they believed that active methodologies will better prepare them for a new moment in Medicine, highlighting that the appealing based on the belief that they are capable of promoting the formation of a “distinguished” physician. Finally, we point out the need for a critical look on active methodologies in the sense that they can provide opportunities for educational participation, paradoxically, they can support the neoliberal logic.

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Author Biographies

Carleane Soares da Silva, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Sergipe. É Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Integrante do grupo de pesquisa Corpo e Política da UFS. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia Política e Filosofia da Ciência. Desenvolve estudos voltados para a temática da Educação do Corpo e sua relação com a Técnica/Tecnologia/Política.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9173-0708

Elder Silva Correia, Faculdade do Nordeste da Bahia, João Sá, Bahia, Brasil.

Doutor em Educação Pela Universidade Federal de Sergipe - UFS. Professor do Departamento de Educação Física da Universidade do Nordeste da Bahia - FANEB. Membro do grupo de pesquisa "Corpo e política".

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8403-2226

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Published

2022-06-14

How to Cite

Silva, C. S. da, & Correia, E. S. (2022). The use of active teaching-learning methodologies as an appealing tool for admission to the medical school in Lagarto campus. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17514. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17514