Brazilian education in the post-war period and the debates surrounding the creation of the first Law of Guidelines and Bases of National Education (1948-1951)

Authors

  • Adriana Mendonça Cunha

DOI:

https://doi.org/10.33662/ctp.v15i01.21589

Abstract

Abstract: This article examines the disputes surrounding the drafting of the first Law of Guidelines and Bases for National Education, based on the assessment of the bill by Congressman Gustavo Capanema and Teachers College professor Robert King Hall. Known in the Brazilian educational field since 1940, Hall maintained contact with Murilo Braga de Carvalho, director of the Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP), who asked him to assess the proposal in 1951. Capanema, former Minister of Education in the Vargas government, led the committee that assessed the bill, voting to shelve it. Presented to the Chamber of Deputies in 1948, the preliminary draft was the target of intense disputes and modifications over almost two decades until its approval in 1961. The objective is to understand how Capanema and Hall's positions related to the different interests in dispute over the law that would define the direction of national education.

Keywords: Brazilian Education. Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos. LDB. Brazil-United States Relations.

 

Reference
BETHELL, Leslie. Política no Brasil sob a República Liberal (1946-1964). In: BETHELL, Leslie (Org.). História da América Latina (Vol. X) - A América Latina após 1930: Argentina, Uruguai, Paraguai e Brasil. São Paulo: UNESP, 2018, p.385-464.

BOAVENTURA, Edivaldo M. A Constituição e a educação brasileira. Revista de Informação Legislativa nº 127, Brasília: Senado Federal, Separata, jul. /set. 1995.

BOMENY, Helena (Org.). Constelação Capanema: intelectuais e políticas. Rio de Janeiro: FGV, 2001.

BOMENY, Helena M. Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. In: PANDOLFI, Dulce (Org.). Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1999.

BOMENY, Helena. Os intelectuais da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CUNHA, Adriana Mendonça; KROPF, Simone Petraglia. Good Neighbor Education: Robert King Hall’s Travels to Brazil in the 1940s. In: VALIM, Alexandre Busko; MAUD, Ana Maria (Ed.). New Perspectives on the Good Neighbor Policy. Lanham: Lexington Books, 2023.

CUNHA, Adriana Mendonça; MAYNARD, Dilton Cândido Santos. Educando com o livro e a enxada-: Robert King Hall e o programa de educação rural do INEP (1949-1951). Práxis Educacional (Online), v. 15, p. 338-353, 2019.

GOMES, Ângela de Castro. Capanema: o ministro e seu ministério. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.

MONTALVÃO, Sérgio. A LDB de 1961: apontamentos para uma história política da educação. Revista Mosaico, v.2, n.3, 2010, p.21-39.

MUNHOZ, Sidnei. Na gênese da Guerra Fria: os EUA e a repressão ao comunismo no Brasil. In: SILVA, Francisco C.T. da; MUNHOZ, Sidnei. Relações Brasil-EUA: séculos XX e XXI. Maringá: Editora Eduem, 2011, p.165-210.

ROCHA, Ana Cristina Matos. Entre o Brasil e os Estados Unidos: intelectuais, ideias e projetos de educação (1927-1935). Rio de Janeiro: PUC-RJ, Fiocruz, 2020.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930-1973). Petrópolis: Vozes, 1986.

SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena; COSTA, Vanda M. Ribeiro. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra: Fundação Getúlio Vargas, 2000.

SOUZA, Pedro Zeus Lustosa de. Elaboração da LDB (1948-1961): a luta da tradição escolanovista pela defesa da escola pública. (Monografia). Licenciatura em História, Universidade de Brasília, 2022.

VIZENTINI, Paulo G. Fagundes. Do nacional-desenvolvimentismo à Política Externa Independente (1945-1964). In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (Org.). O Brasil Republicano: o tempo da experiência democrática – da democratização de 1945 ao golpe civil-militar de 1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p.195-216.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-07-31

How to Cite

Cunha, A. M. (2024). Brazilian education in the post-war period and the debates surrounding the creation of the first Law of Guidelines and Bases of National Education (1948-1951). Cadernos Do Tempo Presente, 15(01), 36–66. https://doi.org/10.33662/ctp.v15i01.21589