COMUNIDADES ECLESIAIS DE BASE E A LUTA POR MORADIA: EDUCAÇÃO E PARTICIPAÇÃO POLÍTICA EM CONTEXTO DE PRECARIZAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.21669/tomo.v0i18.481Abstract
O presente texto visa refletir sobre a formação das ações de reivindicação e resistência, em São Luís durante a década de 1980, a partir da inserção das Comunidades eclesiais de Base e de seus processos educativos. Para tanto, buscou-se identificar elementos capazes de explicar a estruturação e emergência de movimentos sociais de reivindicação. Verificou-se que a educação caracteriza-se enquanto elemento importante, no qual eram sociabilizados diferentes tipos de conhecimento utilizados na reivindicação por moradia. A pesquisa apoiou-se em um referencial teórico interdisciplinar e em fontes compostas por jornais da época, panfletos e entrevistas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
TOMO journal adopts the Creative Commons CC-BY 4.0 license which allows:
• Share: copy and redistribute the material in any medium or format.
• Adapt: remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (O Efeito do Acesso Livre).