MATHEMATICS TEACHING FOR VISUALLY IMPAIRED STUDENTS: FOCUS ON MODIFICATIONS IN DIDACTIC RESOURCES

MATHEMATICS TEACHING FOR VISUALLY IMPAIRED STUDENTS: FOCUS ON MODIFICATIONS IN DIDACTIC RESOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v8i2.18472

Abstract

It aims to investigate scientific studies from 2006 to 2021 that deal with changes in materials for teaching Mathematics to students with visual impairments.From a quali-quantitative approach a systematic review was used as a research strategy, having national periodicals in the areas of Special Education and Mathematics available on the Portal the Periodicals Capes as a source of data. Inclusion criteria were journals from the refereed areas, and journals with, different areas or that were not available for consultation on the Portal were excluded. 3401 were located and, after applying the inclusion and exclusion criteria, eight surveys werestudied through content analysis.  Studies show that material modifications were made to teach concepts of the plane and analytical geometry, functions, and concepts about probability. The results show the scarcity of productions and point to the need to develop studies related to the elaboration of material resources that contribute to the appropriation of contents and inclusion of students with visual impairments in the process of teaching and learning Mathematics.

Keywords: Teaching of Mathematics -Visual impairment -Material modifications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Leszarinski Galvão, Centro Universitário (UNIGUAIRACÁ)

Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela UTFPR - Campus Ponta Grossa (2017) . Especialização em Educação Especial (2010) e em Ensino de Matemática (2009). Graduada em Matematica pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2007) e em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2004). Atualmente é professora da Faculdade Guairaca e do Colégio Guairacá em Guarapuava-PR.

Lucia Virginia Mamcasz-Viginheski, Centro Universitário (UNIGUAIRACÁ)

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1996). Especialização em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1998). Mestra em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2013). Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2017). Recebeu o Prêmio CAPES de Tese 2018, na área de Ensino, com a Tese: O soroban na formação de conceitos matemáticos por pessoas com deficiência intelectual: implicações na aprendizagem e no desenvolvimento. Docente do Programa de Pós Graduação em Promoção da Saúde do Centro Universitário UniGuairacá, Guarapuava, Paraná, Brasil. Linhas de pesquisa: Ciência, Tecnologia e Saúde; Estratégias Interdisciplinares em Inovação e Promoção da Saúde. Docente do Colegiado de Pedagogia do Centro Universitário UniGuairacá, atuando nos cursos de Pedagogia, Enfermagem e Administração. Docente do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Docente do Centro de Atendimento Educacional Especializado - Deficiência Visaul, mantido pela Asociação de Pais e Amigos dos Deficientes Visuais - APADEVI, Guarapuava, Paraná, Brasil (professora QPM/SEED). Membro do Grupo de Pesquisa 'O ensino e inclusão de Pessoas com Deficiência'

Elsa Midori Shimazaki, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE e Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Maringá e em Pedagogia pela Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari; Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas; Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Foi professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE e da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Faz parte dos grupos de pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED), Ensino e Inclusão de Pessoas com Deficiência e Aprendizagem e Desenvolvimento Escolar e Interação e Escrita e é líder do grupo de pesquisa Educação, Linguagem e Letramento. Atua nas áreas de Educação Especial; Educação Matemática, Leitura e Escrita, Alfabetização; Formação de professores, Políticas educacionais. Realizou estágio de pós-doutorado no Programa e Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá

Published

2023-10-20

How to Cite

Leszarinski Galvão, D. ., de Fátima Alvaristo, E., Mamcasz-Viginheski, L. V., & Midori Shimazaki, E. (2023). MATHEMATICS TEACHING FOR VISUALLY IMPAIRED STUDENTS: FOCUS ON MODIFICATIONS IN DIDACTIC RESOURCES. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 8(2), 420–440. https://doi.org/10.34179/revisem.v8i2.18472
Loading...