CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION AND INFORMAL SOCIAL VULNERABILITY: CRITICALITY OF A RECYCLING PICKER WHEN DEALING WITH MATHEMATICS IN HER DAILY LIFE

CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION AND INFORMAL SOCIAL VULNERABILITY: CRITICALITY OF A RECYCLING PICKER WHEN DEALING WITH MATHEMATICS IN HER DAILY LIFE

Authors

  • Márcio Alexandre do Nascimento Chagas Universidade Anhanguera de São Paulo
  • Carlos Eduardo Rocha dos Santos Universidade Anhanguera de São Paulo http://orcid.org/0000-0001-8815-0350

DOI:

https://doi.org/10.34179/revisem.v8i2.18525

Abstract

 

This paper is a segment of an ongoing doctoral research project, aimed at investigating the critical thinking of some recycling picker when confronted with issues related to their understanding of Critical Mathematical Education in informal environments. Our rationale for this research is to shed light on the vulnerability inherent in the work of recycling picker, and to observe their decision-making processes as they seek to improve their income. The theoretical framework is anchored in themes related to Critical Mathematical Education, Informal Learning, and Social Vulnerability, with a focus on recycling picker. The research aims to identify the key factors that inform decision-making and identification processes within informal learning environments. The methodology involves conducting interviews and observing the daily activities of a recycling picker. The main findings of this research include an increased awareness of the use of Critical Mathematical Education in informal knowledge settings.

Keywords: Social vulnerability. Critical Mathematics Education. Informal Learning. Recycling Picker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Eduardo Rocha dos Santos, Universidade Anhanguera de São Paulo

Doutor em Educação Matemática pela UNIAN (2016), Mestre em Educação Matemática pela UNIBAN (2012), Pós Graduação - Lato Sensu nos seguintes cursos: Educação Especial Inclusiva - Ênfase em Tecnologia Assistiva e Comunicação Alternativa (2020), Novas Tecnologias no Ensino da Matemática e Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distancia pela UFF - Universidade Federal Fluminense (2010), Design Instrucional para EAD Virtual pela UNIFEI - Universidade Federal de Itajubá (2009), Capacitação para Docência no Ensino Superior Tecnológico (2008) e graduação no curso de Tecnólogo em Gestão Financeira (2007), ambos pela Faculdade Carlos Drummond de Andrade, além da graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Camilo Castelo Branco (2003). Atualmente é técnico em assuntos educacionais da Universidade Federal do ABC; professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo; professor nos cursos de graduação do Centro Universitário Carlos Drummond de Andrade, do Centro Universitário Sumaré e da Faculdade Educamais. Orientador e tutor a distância da UFABC - Universidade Federal do ABC (2017- atual); UFF - Universidade Federal Fluminense, atuando nos cursos de Pós-graduação (2010 -2015), tendo sido tutor também da Fundação CECIERJ durante a formação continuada de professores do estado do Rio de Janeiro, no período de 2011 a 2012.

Published

2023-10-20

How to Cite

Chagas, M. A. do N. ., & Santos, C. E. R. dos. (2023). CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION AND INFORMAL SOCIAL VULNERABILITY: CRITICALITY OF A RECYCLING PICKER WHEN DEALING WITH MATHEMATICS IN HER DAILY LIFE. Revista Sergipana De Matemática E Educação Matemática, 8(2), 178–195. https://doi.org/10.34179/revisem.v8i2.18525
Loading...