DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v12i25.p212-227

Keywords:

Middle Ages. Renaissance. Woman. Poetry. Painting.

Abstract

The Literature is not a static phenomenon, it's subject to mutations and ruptures. Therefore, the concept of beauty, in medieval literature, which inspired the idea of  ​“ideal woman” underwent changes and, consequently, changes occurred with regard to Platonic conceptions of the female profile, when we compare the lyrical and satirical genres. In the Middle Ages, in the palace environment, satirical songs emerged, literary forms that truthfully reflected problems, concerns and moral concepts of the time, through a sardonic (sarcastic, malicious) vision, as D. Afonso X did in his profane songs. These concepts were not restricted to literary themes; they also reached the canvases of Renaissance artists. In this research, therefore, we deal precisely with the portrait of the woman satirized in the songs of D. Afonso X and in the paintings of the 16th century, based on the work Velha, by Quentin Massys and Leonardo da Vince. The research proved that, in their different forms, poetry and painting, converges on the same point: the satirized woman, with a ridiculed appearance and a distorted character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clarice Zamonaro Cortez, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Letras-Literatura Portuguesa, pela UNESP, campus de Assis, desde 1999. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (Mestrado e Doutorado) da Universidade Estadual de Maringá, Paraná, Brasil.

References

ARAÚJO, Márcia Maria de Melo; FONCECA, Pedro Carlos Lousada. Christiane de Pizan e a defesa da mulher na literatura medieval. In: ARAÚJO, Márcia Maria de Melo; FONCECA, Pedro Carlos Lousada (org.). Mulher, medievo e configurações simbólicas. Goiânia: Kelps, 2017. p. 91-102.

BORGES, K. J.S. A mulher aos olhos do povo: a misoginia medieval presente em contos populares. IN: ARAÚJO, Márcia Maria de Melo; FONCECA, Pedro Carlos Lousada (orgs.). Mulher, medievo e configurações simbólicas. Goiânia: Kelps, 2017. p. 67-90.

CAMÕES, L. de. Rimas. Texto estabelecido e prefaciado por Álvaro Júlio da Costa Pimpão. Coimbra: Almedina, 1994.

COHEN, R. 500 cantigas d’amigo. Ed. Crítica. Coleção Obras Clássicas da literatura Portuguesa. Porto: Campo das Letras, 2003.

CORTEZ, Clarice Zamonaro. Literatura e Pintura. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: Eduem, 2009.

CORTEZ, Clarice Zamonaro. O reflexo das relações familiares: a situação doméstica da filha sob o poder vigilante da mãe em cantigas de amigo. In: ARAÚJO, Márcia Maria de Melo; FONCECA, Pedro Carlos Lousada (org.). Mulher, medievo e configurações simbólicas. Goiânia: Kelps, 2017, p. 29-39.

DINIS, D. Cancioneiros. Organização, prefácio e notas de Nuno Júdice. Lisboa: Editorial Teorema, 1998.

DUBY, Georges. Damas do século XII. Tradução de Telma Costa, Lisboa: Teorema, 1995.

DUBY, Georges; PERROT, Michelle (org.) História das mulheres no Ocidente. A Idade Média. Tradução de Ana Rosa Ramalho e outros. Porto: Edições Afrontamento, 1990. v. 2.

FERREIRA, M. E. T. Poesia e prosas medievais. Lisboa: Ulisséia,1988.

LETTS, R. M. O Renascimento. Tradução de Álvaro Cabral. São Paulo: Círculo do Livro, 1981.

LOPES, Graça Videira. A sátira nos cancioneiros medievais galego-portugueses. Lisboa: Editorial Estampa, 1994.

LOPES, Graça Videira. Cantigas de escárnio e maldizer – dos trovadores e jograis galego-portugueses. Lisboa: Editorial Estampa, 2002.

MACEDO, José Rivair. A mulher na Idade Média. São Paulo: Contexto, 2015.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. Tradução de Maria Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: EDUNESP, 2003.

MONTOYA MARTÍNEZ, Jesús. Carácter lúdico de la literatura medieval (A propósito del ‘jugar de palabra’. Partida Segunda, tít. IX, Ley XXIX). In: CASTILLO, C. Argente del et al. Homenaje al profesor Antonio Gallego Morell. Granada: Universidad de Granada, 1989.

PAREDES, Juan. Alfonso X – Cantigas profanas. Madrid: Editorial Castália, 2010.

SCHNEIDER, Norbert. A arte do retrato. Tradução Teresa Curvelo. Colônia: Taschen, 1997.

SODRÉ, Paulo Roberto. O riso no jogo e o jogo no riso na sátira galego-portuguesa. Vitória: EDUFES, 2010.

SPINA, S. Era medieval: presença da literatura portuguesa. 4. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1971.

Published

2022-07-05

How to Cite

COSTA, Nágela Neves da; CORTEZ, Clarice Zamonaro. DA IDEALIZAÇÃO À MISOGINIA: O RETRATO DA MULHER SATIRIZADA EM CANTIGAS DE D. AFONSO X E NA PINTURA DO SÉCULO XVI. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 12, n. 25, p. 212–227, 2022. DOI: 10.51951/ti.v12i25.p212-227. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17113. Acesso em: 13 nov. 2024.