A SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT

THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLING

Authors

  • Claudia Norete Novais Luz UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA (UNEB)
  • Norma da Silva Lopes UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v12i26.p74-86

Keywords:

Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.

Abstract

This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school.

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Author Biography

Norma da Silva Lopes, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA - UNEB

NORMA DA SILVA LOPES Doutora e Mestre em Letras, pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), e pós- doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). É docente do Colegiado de Letras da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), onde atua como professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens (PPGEL/ UNEB) na linha 2 (Linguagens, Discurso e Sociedade). Desenvolve pesquisa em Sociolinguística, estudos sobre a Variação e Mudança no Português Brasileiro. É pesquisadora do Grupo de Pesquisa Fala e Contexto no Português Brasileiro (GconPort) e do grupo Corpus Eletrônico de Documentos Históricos do Sertão (CE-DOHS/UEFS). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq. br/9488074821600029 E-mail: nlopes58@gmail.com

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Published

2023-01-04

How to Cite

LUZ, Claudia Norete Novais; LOPES, Norma da Silva. A SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT: THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLING. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 12, n. 26, p. 74–86, 2023. DOI: 10.51951/ti.v12i26.p74-86. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Trends in Sociolinguistic Studies