The horror in “Morto não fala”

from literature to the screen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v14i30.p114-128

Keywords:

Literature. Cinema. Horror. Cultural Studies.

Abstract

This article aims to analyze the social horror present in the short story Morto não fala, written by Marco de Castro, and in its respective film adaptation, by director Dennison Ramalho, at the same time as seeking to understand their narrative similarities and differences. For such, it starts from the field of Cultural Studies, understanding the representational and pedagogical potential present in both cultural artifacts, literature and cinema. In methodological terms, a transmethodological stance is adopted, using cultural analysis, discourse analysis, critical visual methodology and on-screen ethnography. Note the intimate and rich relationship between literature and cinema, so prolific as to enable reflections and lessons regarding contemporary social issues. The adaptation of Morto não fala goes hand in hand with the short story in many aspects, although it differs in other points and even transcends certain issues developed in a more profound way. In narrative terms, and thinking about the elements present in both, a similarity can be seen, in addition, both fit into the horror genre. In general, it can be conceived that both present themselves as rich, because, based on their horror, they propose perceptions and reflections about ourselves and the world around us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Bitencourt Fortes, Universidade Luterana do Brasil - ULBRA

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Carolina Marcon dos Santos, Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI

Graduanda em Licenciatura em Psicopedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), Guaíba, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

AGUIAR, Katrícia Costa Silva Soares de Souza. Literatura e cinema em confronto: um estudo interartes ou intermidiático? Revista Papéis, v. 22, n. 44, p. 86-102, 2018.

BALESTRIN, Patrícia Abel. O corpo rifado. Tese (doutorado). Programa de PósGraduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Da pedagogia às pedagogias: formas, ênfases e transformações. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2012.

CAMPOS, Leonardo. Crítica: Através da Sombra (2015). Plano Crítico. Publicado em: 13 de abril de 2021. Disponível em: https://www.planocritico.com/critica-atraves-da-sombra-2015. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

CÁNEPA, Laura. Configurações do horror cinematográfico brasileiro nos anos 2000: continuidades e inovações. P. 121-144. In: CARDOSO, João Batista Freitas; SANTOS, Roberto Elísio dos (orgs.). Miradas sobre o cinema ibero latino-americano contemporâneo. São Caetano do Sul: USCS, 2016.

CARRIERE, Jean-Claude. A Linguagem Secreta do Cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

CARROLL, Noël. Filosofia do horror ou paradoxos do coração. Campinas: Papirus, 1999.

CASTRO, Marco de. Marco de Castro: Costurando Palavras do Além. Macabra TV. Publicado em: 27 de abril de 2019. Disponível em: https://macabra.tv/entrevista-marco-de-castro. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

CASTRO, Marco de. Morto não fala e outros segredos do necrotério. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2021.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas [online]. 2002, vol.10, n.01, Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-026x2002000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 de setembro de 2023.

DOMINGOS, Juliana Cravo. Literatura e cinema: o uso de produções cinematográficas nas aulas de literatura brasileira. Trabalho de Conclusão de Curso Instituto Superior de Educação de Itabira da Fundação de Ensino Superior de Itabira. Itabira, Minas Gerais, 2007.

DUARTE, Rosália. Cinema & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FRANÇA, Júlio; NESTAREZ, Oscar (orgs.). Tênebra: narrativas brasileiras de horror [1839-1899]. São Paulo: Fósforo, 2022.

FORTES, Lucas Bitencourt. Representações das relações sociais e as pedagogias do horror em produções cinematográficas do diretor Dennison Ramalho. Dissertação (Mestrado). Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-Graduação em Educação. Canoas, 2023.

FORTES, Lucas Bitencourt; MASSOLA, Gisele. Entrelaçamento entre as pedagogias culturais e as pedagogias do horror: lições a partir da obra “A Vida Não Me Assusta”. Textura, v. 25, n. 63, p. 206-222, jul./set. 2023.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Ed PUC-Rio: Apicuri, 2016.

MALDONADO, Alberto Efendy. Cidadania comunieducativa e transmetodologia: a investigação crítica necessária em conjunturas autoritária. Comunicação & Educação, v. 27, n. 1, p. 5-14, 2022.

MICHALSKI, Rafael. Resenha: Morto Não Fala E Outros Segredos de Necrotério de Marco de Castro. Biblioteca do Terror. Publicado em: maio de 2022. Disponível em: https://www.bibliotecadoterror.com.br/2022/05/resenha-morto-nao-fala-e-outros.html. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

NASCIMENTO, Samantha. 5 perguntas para Marco de Castro, autor de Morto Não Fala. E. Urbanidade. Publicado em: 22 de dezembro de 2021. Disponível em: https://eurbanidade.com.br/5-perguntas-para-marco-de-castro-autor-de-morto-nao-fala. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

NESTAREZ, Oscar. Uma história da literatura de horror no Brasil: autorias e fundamentos. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

PIEDADE, Lúcio de Franciscis dos Reis. A cultura do lixo: horror, sexo e exploração no cinema. 2002. Dissertação (Mestrado) Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

PRIMATI, Carlos. O filme de horror brasileiro: anatomia de uma transformação. In: MIRANDA, Marcelo (org). Medo e delírio no Cinema Brasileiro Contemporâneo. Prefeitura de Belo Horizonte: Fundação Municipal de Cultura. 2014.

RAMALHO, Dennison. [Exclusive Interview] The Nightshifter director Dennison Ramalho trade secrets on brazilian horror and the dead. Nightmare On Film Street. Entrevista concedida a: Jessica Rose. Publicado: 31 de maio de 2019a. Disponível em: https://nofspodcast.com/exclusive-interview-nightshifter-dennison-ramalho. Acesso em: 07 de setembro de 2023.

RAMALHO, Dennison. Dennison Ramalho discute a crítica social no cinema de horror. Entrevista concedida a: Rodolfo Stancki. A Escotilha. Publicado em: 03 de abril de 2019b. Disponível em: http://www.aescotilha.com.br/cinema-tv/espanto/entrevista-dennisonramalho-comenta-seu-novo-filme-morto-nao-fala-e-discute-a-critica-social-no-cinemade-horror. Acesso em: 08 de setembro de 2023.

RAMALHO, Dennison. Dennison Ramalho: Terror Nacional 100% exportação. Entrevista concedida a: Macabra Tv. Macabra Tv. Publicado em: 27 de maio de 2019c. Disponível em: https://macabra.tv/entrevista-dennison-ramalho. Acesso em: 10 de setembro de 2023.

RAMALHO, Dennison. “Morto Não Fala” marca a estreia de Dennison Ramalho na direção de um longa. Entrevista concedida a: William Mansque. Gaúcha ZH. Publicado em: 10 de outubro de 2019d. Disponível: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-elazer/cinema/noticia/2019/10/morto-nao-fala-marca-a-estreia-de-dennison-ramalho-nadirecao-de-um-longa-ck1jwpv7k04p801r2xkyzx2ma.html. Acesso em: 08 de setembro de 2023.

ROSE, Gillian.Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. London: Sage, 2001.

SCORSI, Rosalia de Angelo. Cinema na literatura. Pro-Posições, v. 16, n. 2, p. 37-54, maio/ago. 2005.

VIANCO, André. A literatura de horror no Brasil por André Vianco. Sesc SP. Publicado em: 19 de novembro de 2019. Disponível em: https://portal.sescsp.org.br/online/artigo/13806_A+LITERATURA+DE+HORROR+NO+BRASIL+POR+ANDRE+VIANCO. Acesso em: 31 de agosto de 2023.

WILLIAMS, Raymond. La larga revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.

Published

2024-07-11

How to Cite

FORTES, Lucas Bitencourt; SANTOS, Carolina Marcon dos. The horror in “Morto não fala”: from literature to the screen. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 14, n. 30, p. 114–128, 2024. DOI: 10.51951/ti.v14i30.p114-128. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n30p114. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Literatura e cinema: questões de adaptação cinematográfica