Mapping the boundaries understanding the transtextual nature of adaptations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v14i30.p97-113

Keywords:

Adaptation Theory. Transtextuality. Literature and Movies. Creativity and Originality.

Abstract

In this article, by aiming to understand the concept of adaptation and what sets it apart from other forms of artistic creation, Hutcheon and Genette are put into dialogue, taking as a premise recognizing that every creative process is built upon prior references. Drawing upon Linda Hutcheon’s Theory of Adaptation, which engages with the ideas of both Linda Seger and Robert Stam, this article seeks to distinguish which elements of these theories can aid in making this distinction, while identifying others that may be less effective for this purpose. From an understanding of creativity and ideas of originality, the article reflects on the relationships between texts as an auxiliary criterion for deepening the definition of what can or cannot be considered an adaptation within Linda Hutcheon’s Theory of Adaptation. In this way, it takes for a good base the approach of Transtextuality in Gérard Genette, where the necessary tools for identifying the relationships between texts that characterize adaptations are found, providing the opportunity for a more refined contrast between adaptations and other works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo de Araújo Gomes, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestrando em Cinema, Linguagem e Relações Estéticas pelo Programa de Pós-Graduação Multidisciplinar em Cinema – PPGCINE, da Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Carlos Eduardo Japiassú de Queiroz, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Departamento de Letras Vernáculas, Universidade Federal de Sergipe – UFS.

References

ALENCAR, E. M. L. S. D. Criatividade: Relações entre as concepções fatorialistas e a piagetiana. Arq. bras. Psic. apI., Campinas, 2, n. 26, abr./jun. 1974. 29-68.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Edson Bini. 1ª. ed. São Paulo: Edipro, 2018. ISBN 978-85-7283-759-0.

BBC. Dennis the Menace at 60. BBC.com, 17 março 2011. Disponivel em: https://www.bbc.com/news/magazine-12770341. Acesso em: 06 out. 2023.

BEANO STUDIOS. Our Brands. Beano Studios. Disponivel em: https://www.beanostudios.com. Acesso em: 24 out. 2023.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______ A idéia do Cinema. Tradução de José Lino Grünnewald. Rio de Janeiro: Abril Cultural, 1969. p. 165-196. Disponivel em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_babel/textos/benjamin-obra-de-arte-1.pdf.

BLOOM, H. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry. Second Edition. ed. New York: Oxford University Press, 1997. ISBN 13 978-01-19-511221-4.

BOOKER, C. The Seven Basic Plots. Londres: Bloomsbury, 2004.

CAMPBELL, J. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 2007.

CAVELL, S. Contesting tears: the Hollywood melodrama of the unknown woman. Chicago: The University of Chicago Press, 1996. Disponivel em: https://archive.org/details/contestingtearsh0000cave/page/n5/mode/2up. Acesso em: 14 fev. 2024.

CHANDLER, D. Creating The Lion King: Story development, authorship and accreditation in the Disney Renaissance. Journal of Screenwriting, 9, 1 setembro 2018. 329-345. Disponivel em: https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/josc.9.3.329_1. Acesso em: 24 out. 2023.

COMICS KINGDOM. About Dennis the Menace. Comics Kingdom. Disponivel em: https://comicskingdom.com/dennis-the-menace/about. Acesso em: 15 out. 2023.

DANTO, A. C. Após o Fim da Arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. Tradução de Saulo Krieger. 1. ed. São Paulo: Odysseus, 2006. 264 p. ISBN 85-88023-42-3. Disponivel em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/529/2023/05/danto-arthur-c-apos-o-fim-da-arte.pdf. Acesso em: 30 ago. 2023.

DANTO, A. C. Crítica de arte após o fim da arte. Revista Estética e Semiótica, Brasília, 3, n. 1, jan./jun. 2013. 82-98. Acesso em: 09 set. 2023.

DUNA. Direção: David Lynch. Produção: Raffaella De Laurentiis. [S.l.]: [s.n.]. 1985.

DUNA. Direção: Denis Villeneuve. Produção: Mary Parent; Cale Boyter, et al. [S.l.]: [s.n.]. 2021.

DUNA de Jodorowsky. Direção: Frank Pavich. Produção: Alex Ricciardi; Damon Cook, et al. [S.l.]: Sony Pictures Classics; High Line Pictures; Camera One; Endless Picnic. 2013.

GANIS, W. V. Andy Warhol’s Iconophilia. Invisible Culture: An Electronic Journal for Visual Studies, Rochester, 2000. Disponivel em: http://hdl.handle.net/1802/982.

GARCIA, M. F. Transtextualidade: a teoria de Gérard Genette ampliada ao estudo da adaptação fílmica. Anais da VI SEVFALE, Belo Horizonte, 2006. 1515-1528.

GENETTE, G. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Viva Voz, 2010.

HERBERT, F. Duna. Tradução de Maria do Carmo Zanini. 2ª. ed. São Paulo: Aleph Editora, 2017. 680 p. ISBN 978-85-7657-313-5.

HUTCHEON, L. Uma Teoria da Adaptação. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.

IMMERWAHR, D. The Quileute Dune: Frank Herbert, Indigeneity, and Empire. Journal of American Studies, 56, n. 2, maio 2021. 1-26. Disponivel em: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-american-studies/article/quileute-dune-frank-herbert-indigeneity-and-empire/83A9B64760B9B9F495D5039B2CD3F20F.

MARTINS, G. Como Duna inspirou a Saga Star Wars. TrecoBox, 2022. Disponivel em: https://trecobox.com.br/como-duna-inspirou-saga-star-wars. Acesso em: 25 out. 2023.

MCFARLANE, B. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Oxford Press, 1996. ISBN 0-19-871151-4.

MCKEE, R. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Tradução de Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

MOSS, S. Umberto Eco: ‘People are tired of simple things. They want to be challenged’. The Guardian, 27 Novembro 2011. Disponivel em: https://www.theguardian.com/books/2011/nov/27/umberto-eco-people-tired-simple-things. Acesso em: 27 jan. 2023.

MURDOCK, M. A jornada da heroína. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2022. ISBN 978-65-5564-332-9.

NEVES-PEREIRA, M. S.; FLEITH, D. D. S. O Modelo Sistêmico da Criatividade de Hihaly Csikszentmihalyi. In: NEVES-PEREIRA, M. S.; FLEITH, D. D. S. Teorias da Criatividade. Brasília: [s.n.], 2019. p. 85-106. Disponivel em: https://www.researchgate.net/publication/361407927_TEORIAS_DA_CRIATIVIDADE.

OTTE, G. Rememoração e citação em Walter Benjamin. Revista de Estudos de Literatura: América Latina, Belo Horizonte, 31 out. 1996. 211-223. Disponivel em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17718. Acesso em: 9 out. 2023.

ROTH, M. Man is in the Forest: Humans and Nature in Bambi and The Lion King. InVisible Culture: a Journal for Visual Culture, Rochester, 01 outubro 2005. 1-15.

SEGER, L. A arte da adaptação: Como transformar fatos e ficção em filme. Tradução de Andrea Netto Mariz. 1ª. ed. São Paulo: Bossa Nova, 2007.

SILVA, V. M. D. A. E. Teoria da Literatura. 8ª. ed. Coimbra: Edições Almedina, v. Único, 2007.

STAM, R. A literatura através do cinema: Realismo, magia e a arte da adaptação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

STRACHAN, G. The curious case of two menacing children named Dennis. The Courier – Evening Telegraph, 2019. Disponivel em: https://www.thecourier.co.uk/fp/news/dundee/916761/the-curious-tale-of-two-menacing-children-named-dennis. Acesso em: 25 out. 2023.

VAN CAMP, J. C. Originality in Postmodern Appropriation Art. The Journal of Arts Management, Law, and Society, Melbourne, 07 aug 2010. 247-258. Disponivel em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.3200/JAML.36.4.247-258?needAccess=true.

VAN GELDER, L. Hank Ketcham, Father of Dennis the Menace, Dies at 81. The New York Times, 02 junho 2001. Disponivel em: http://www.nytimes.com/2001/06/02/obituaries/02KETC.html?ex=1196053200&en=3fcf74bbd8d829ed&ei=5070. Acesso em: 16 out. 2023.

VOGLER, C. A Jornada do Escritor: estrutura mítica para escritores. Tradução de Petê Rissatti. São Paulo: Aleph, 2015. ISBN 978-85-7657-217-6.

Published

2024-07-11

How to Cite

GOMES, Pablo de Araújo; QUEIROZ, Carlos Eduardo Japiassú de. Mapping the boundaries understanding the transtextual nature of adaptations. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 14, n. 30, p. 97–113, 2024. DOI: 10.51951/ti.v14i30.p97-113. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n30p97. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Literatura e cinema: questões de adaptação cinematográfica