Preparation of instructional materials:

link between specialized information and user education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33467/conci.v3i2.13330

Keywords:

Educação de usuários. Informação especializada. Material instrucional.

Abstract

This article presents recommendations for the preparation of instructional materials in the scope of libraries. Initially, it exposes the concept, the typology and the most common uses of these materials. The recommendations presented concern the mandatory structural elements, recommended partnerships, storage, dissemination and updating of instructional materials. He concludes by emphasizing that it is not easy to install this structure of guidance and support for the preparation of instructional materials, but it must be started so that, in the medium and long term, the library is able to prepare materials with increasing quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Izabel Lima dos Santos, Universidade Federal do Ceará

Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Especialista em Gestão Pública pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2017) e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (2013). Bibliotecária no Seção de Planejamento Bibliotecário da Universidade Federal do Ceará. Mendeley Advisor. Idealizadora do projeto Estante de Bibliotecária. Áreas de Interesse: Biblioteca Universitária; Serviço de Referência; Mídias Sociais; Tecnologias da Informação e da Comunicação; Estudos Históricos e Epistemológicos da Biblioteconomia e Ciência da Informação.

References

CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CUNHA, Murilo Bastos; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. eMAG Conteudista. Brasília: Escola Nacional de Administração Pública, 2016.

FERNANDES, Joana D’Arc Páscoa Bezerra. Diagnóstico da acessibilidade informacional na biblioteconomia brasileira. 2018. 120f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/33425 Acesso em: 19 fev. 2020.

FERNANDES, Juliana. 6 práticas ruins que prejudicam usuários disléxicos. 6 nov. 2017. Disponível em: https://medium.com/acessibilito/6-pr%C3%A1ticas-ruins-que-prejudicam-usu%C3%A1rios-disl%C3%A9xicos-942c5a6f1dc0 Acesso em: 19 fev. 2020.

MOULIN, Nelly; PEREIRA, Vilma. Operações de pensamento no material instrucional para ensino a distância. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 10., Porto Alegre, 2003. Anais [...] Porto Alegre: Associação Brasileira de Educação a Distância, 2003. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2003/docs/anais/TC44.htm Acesso em: 19 fev. 2020.

REITZ, Joan M. Online Dictionary for Library and Information Science. California: Libraries Unlimited, 2013. Disponível em: https://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_about.aspx Acesso em: 28 nov. 2019.

SANTOS, Izabel Lima dos. Elaborando material instrucional em bibliotecas universitárias: uma proposta multidisciplinar. Páginas A&B, Porto, 3. série, n. 10, p. 60-70, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21747/21836671/pag10a5 Acesso em: 28 nov. 2019.

Published

2020-07-10

How to Cite

LIMA DOS SANTOS, Izabel. Preparation of instructional materials:: link between specialized information and user education. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, Aracaju, v. 3, n. 2, p. 52–69, 2020. DOI: 10.33467/conci.v3i2.13330. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/conci/article/view/13330. Acesso em: 7 nov. 2024.