ANTI-RACIST PHYSICAL EDUCATION AND THE STRUGGLE FOR VISIBILITY OF AFROLATINS AS A CURRICULUM CHALLENGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v36n1.p133-146

Keywords:

Education for Ethnic-Racial Relations, Anti-racism, Black population, Criticality

Abstract

The objective of this investigation is to contribute to the critical analysis of the curriculum and pedagogical practices of school physical education mainly through an anti-racist perspective anchored in Afro-Latin visibility. The theme justifies the linking of educational projects in each country to the economic and political interests of the globalized world which makes life in Latin America precarious. In this article, we explore its theoretical-methodological foundations. The findings point to how teachers need to be anti-racist to strengthen the collective effort for social justice in Latin American nations that share the condition of colonized cultures, sexist societies, peripheral economies, and subaltern policies. We consider that structural societal changes are not made without revolts because passivity does not result in peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Sanches Neto, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professor Adjunto no Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará (IEFES-UFC). Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGEF-UFRN). Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF-UFC). Pós-Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar e Processos Formativos Colaborativos Profa. Dra. Adriana Inês de Paula (AIP).

Luciana Venâncio, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professora Adjunta no Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará (IEFES-UFC). Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGEF-UFRN). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF-UFC). Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes (GEPEFERS).

References

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ANDREWS, George Reid. Afro-Latin America, 1800-2000. Oxford: University Press, 2004.

BARBOSA, Luziangela de Carvalho; OLIVEIRA, Laura Melo de; CORDEIRO, Lucas Luan de Brito; XAVIER, Vanessa Maria Ferreira Luduvino; BEZERRA FILHO, Sérgio Renato; LIMA, Cyntia Emanuelle Souza; SILVA, Iury Crislano de Castro; VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A educação para as relações étnico-raciais (ERER) e as proposições teórico-metodológicas da educação física escolar: reflexões entre licenciandos/as. In: SOARES, Wellington Danilo; FINELLI, Leonardo Augusto Couto (Orgs.). Educação física escolar: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Científica Digital, 2022, pp. 7-19.

BERNARDINO-COSTA, Joaze. A prece de Frantz Fanon: oh, meu corpo, faça sempre de mim um homem que questiona! Civitas – Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 16, n. 3, pp. 504-521, jul./set. 2016.

CAVALLEIRO, Eliane. Discriminação racial e pluralismo nas escolas públicas na cidade de São Paulo. In: BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília-DF, 2005, pp. 65-104.

CHARLOT, Bernard. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 73, pp. 161-180, 2019.

CORSINO, Luciano Nascimento. Raça, gênero e a lei 10.639/03 no âmbito da educação física escolar: percepções docentes. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, pp. 247-262, jun./set. 2015.

CORSINO, Luciano Nascimento; CONCEIÇÃO, Willian Lazaretti da. Educação física escolar e relações étnicas: subsídios para a implantação das leis 10.639-03 e 11.645-08. Curitiba: CRV, 2016.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUKE, Dawn. A escritora afro-brasileira: ativismo e arte-literária. Belo Horizonte: Nandyala, 2016.

FREIRE, German; DIAZ-BONILLA, Carolina; SCHWARTZ ORELLANA, Steven; SOLER LOPEZ, Jorge; CARBONARI, Flavia. Afro-descendants in Latin America: toward a framework of inclusion. Washington: World Bank, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10986/30201. Acesso em: 11 dez. 2022.

FREIRE, Paulo. Limites da direita; neoliberais e progressistas; esquerdas e direita. In: FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 7a ed. São Paulo: Olho d’Água, 2005, pp. 37-44; 59-72.

GARZÓN, John Jairo; OBANCO, Aristídes; OCAMPO, Rodrigo; TORRES, Hermes Raúl (Orgs.). Identidad y reconocimiento: una mirada desde la ética política. Cali: Universidad del Valle, 2005.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017a.

GOMES, Nilma Lino. Políticas públicas para a diversidade. Revista Sapere Aude, v. 8, n. 15, pp. 7-22, 2017b.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, Luiz Antônio Machado da et al. Movimentos sociais urbanos, minorias e outros estudos. Brasília: Anpocs, 1983, pp. 223-244.

GUEDES, Ivy; SANCHES NETO, Luiz; RODRIGUES, César. Sessão temática (ST 46): relações étnico-raciais e educação física. In: ABPN – Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (Org.). Anais do XII COPENE – Congresso Brasileiro de Pesquisadores/as Negros/as – Democracia, poder e antirracismo: avanços, retrocessos legais e ações institucionais. Recife: ABPN, CONNEABS, 2022, pp. 1745-1758.

GUIMARAES, Antônio Sérgio Alfredo. Racismo e anti-racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

KIRK, David. Precarity, critical pedagogy and physical education. London: Routledge, 2020.

LAVINAS, Lena; GENTIL, Denise. Social policy since Rousseff: misrepresentation and marginalization. Latin American Perspectives, v. 47, n. 2, pp. 101-116, mar. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0094582X19894952. Acesso em: 11 dez. 2022.

MUNANGA, Kabengele. Algumas considerações sobre “raça”, ação afirmativa e identidade negra no Brasil: fundamentos antropológicos. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 46-57, dez./fev. 2006.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, 2016.

NOBREGA, Carolina Cristina dos Santos. Educação antirracista no município de São Paulo: análise das experiências pedagógicas na área de educação física escolar/ Guarulhos, 2019. 216 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2019.

OYAMA, Edison Riuitiro. Lenin educação e revolução. Jundiaí-SP: Paço Editorial, 2014.

PINHO, Vilma Aparecida de; PINTO, Fábio Coelho de. Educação escolar quilombola: uma reflexão no contexto da educação para as relações étnico-raciais. Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 30, n. 1, pp. 113-129, 2019.

SANCHES NETO, Luiz. A intencionalidade pedagógica de um professor-pesquisador: “verdades inconvenientes” em uma aula temática sobre capoeira e sexualidade. In: VENÂNCIO, Luciana et. al (orgs.). Educação Física no ensino fundamental II: saberes e experiências educativas de professores(as)-pesquisadores(as). Curitiba: CRV, 2017, pp. 169-189.

SANCHES NETO, Luiz; OYAMA, Edison Riuitiro. Da escravidão negra à “escravidão econômica” contemporânea: implicações para a educação física no Brasil. Discorpo, São Paulo, n. 9, pp. 45-71, 1999. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/da-escravidao-negra-escravidao-economica-contemporanea-implicacoes-para-educacao-fisica-brasil. Acesso em: 11 dez. 2022.

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana. A luta por visibilidade dəs afrolatinəs como desafio curricular à educação física antirracista. In: FILGUEIRAS, Isabel Porto; MALDONADO, Daniel Teixeira (Orgs.). Currículo e prática pedagógica de educação física escolar na América Latina. Curitiba: CRV, 2020. p. 29-41.

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana; SILVA, Eduardo Vinícius Mota e; OVENS, Alan Patrick. A socially-critical curriculum for PETE: students’ perspectives on the approaches to social-justice education of one Brazilian programme. Sport, Education and Society, v. 26, n. 7, pp. 704-717, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1839744. Acesso em: 11 dez. 2022.

SANTIAGO, Carina dos Santos. A educação das relações étnico-raciais e o ensino de história: propostas de implementação em sala de aula. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2020.

SOUZA, Jessé. Patriarcalismo e escravidão. In: SOUZA, Jessé. Subcidadania brasileira: para entender o país além do jeitinho brasileiro. Rio de Janeiro: LeYa, 2018, pp. 153-177.

SOUZA, Jessé. O racismo de nossos intelectuais: o brasileiro como vira-lata. In: SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão a Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019, pp. 12-36.

VENÂNCIO, Luciana. Narrative of experience from school physical education: the case of a Brazilian woman. In: MENJA, Juanjo; GARCÍA-VALCÁRCEL, Ana; PEÑALVO, Francisco José García; DEL POZO, Marta Martín (Orgs.). Search and research: teacher education for contemporary contexts. Salamanca: Aquilafuente, 2017, pp. 419-427.

VENÂNCIO, Luciana; NOBREGA, Carolina Cristina dos Santos (Orgs.). Mulheres negras professoras de educação física. Curitiba: CRV, 2020.

Published

2023-02-24

How to Cite

SANCHES NETO, Luiz; VENÂNCIO, Luciana. ANTI-RACIST PHYSICAL EDUCATION AND THE STRUGGLE FOR VISIBILITY OF AFROLATINS AS A CURRICULUM CHALLENGE. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 36, n. 1, p. 133–146, 2023. DOI: 10.47250/forident.v36n1.p133-146. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/18076. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ethnic-racial relations: black protagonism in multiple educational territories