HOSPITAL EDUCATION ON THE TRANSAMAZÔNICA INTERFACE TEACHER PROTAGONISM AND ETHNIC-RACIAL DIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v36n1.p61-76

Keywords:

Hospital education, Ethnic-racial diversity, Identities, Protagonism

Abstract

The objective of this work was to analyze the teaching protagonism and ethnic-racial diversity in Hospital Education in the Transamazônica and Xingu Region – State of Pará. The analyzes are qualitative in the light of Severino (2007) and based on Morin’s Theory of Complexity (2002, 2011a, 2011b), problematizing the identity of being a black and indigenous child in the interface of what Jurandir Freire Costa (1983) calls racist violence. The results indicated that: 1) there is a need for didactic planning of educational and socializing actions, attentive to the ethnic-racial diversity of hospitalized children; 2) the absence of education professionals in the hospital’s multidisciplinary team has contributed to the inefficiency of hospital educational care for children; 3) identity is constructed in socialization, that is, in relationships with others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Léia Gonçalves de Freitas, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Altamira, Faculdade de Educação. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Infâncias Amazônica e Formação Docente – GEPIAFD.

Irlanda do Socorro de Oliveira Miléo, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Altamira, Faculdade de Etnodiversidade. Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa Infâncias Amazônica e Formação Docente – GEPIAFD.

Francilene de Aguiar Parente, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Altamira, Faculdade de Etnodiversidade. Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa GEABI.

References

AZEVEDO, Celina Monteiro. Contando história: uma análise estrutural das narrativas de crianças hospitalizadas. In. Educação infantil e estudos da infância na Amazônia. Belém: EDUFPA, 2007.

BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). Lei Federal 8.069 de 13 de julho de 1990. São Paulo, 1995.

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC; SEESP, 2002.

BRASIL, Lei nº 11.104, de 21 de março de 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11104.htm.

BRASIL, Ministério da Educação. Educação antirracista: caminhos abertos pela lei Federal nº 10.639/2003. Brasília. MEC, 2005.

BRASIL, Fundação Nacional de Saúde. Diretrizes de educação em saúde visando à promoção da saúde: documento base - documento I.Fundação Nacional de Saúde - Brasília: Funasa, 2007.

BORBA, A.M. O brincar como um modo de ser e estar no mudo. In: Brasil. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: FNDE, Estação Gráfica, 2007. P. 33-45.

CANDAU, Vera Maria. Educação em Direitos Humanos: uma proposta de trabalho. In: CANDAU, Vera Maria; ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares. Oficinas aprendendo e ensinando Direitos Humanos. João Pessoa: Programa Nacional de Direitos Humanos. Secretaria da Segurança Pública do estado da Paraíba; Conselho Estadual da Defesa dos Direitos do Homem e do Cidadão, 1999.

COSTA, Jurandir Freire. Da cor ao corpo: a violência do racismo. In: Violência e Psicanálise, Rio de Janeiro: Graal, 1983, p. 103-116.

FREITAS, Léia Gonçalves. Brinquedoteca e o professor brinquedista na educação em ambiente não escolar. Revista EXITUS. Volume 03. Número 01. Jan/Jun. 2013.

FREITAS, Estudo das práticas pedagógicas de professores egressos do programa de formação em educação para relações étnico-raciais – ERER no município de Altamira – Pará. Dissertação de mestrado. Universidade Estadual do Goiás. Anápolis, 2014.

FONSECA, Eneida Simões da. O atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

FONTES, Rejane. O desafio da educação no hospital. Revista Presença Pedagógica, v. II, ano XI, n° 64. Editora Dimensão: Belo Horizonte, julho/agosto 2005.

GARCIA, Regina Leite (org.). Crianças, essas conhecidas tão desconhecidas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

LOPES DA SILVA, Aracy; MACEDO, Ana Vera Lopes da Silva; NUNES, Angela (orgs.). Crianças indígenas – ensaios antropológicos. São Paulo: Global, 2002. (Coleção Antropologia e Educação).

MALINOWSKI, Bronislaw. Coral Gardens and Their Magic. The study of the methods of tilling the soil and of agricultural rites in the Trobriand Islands. Vol. 2. London: George Allen and Unwin, 1934, pp. 3-73.

MATOS, E.L.M, MUGIATTI, M.T.F. Pedagogia hospitalar: a humanização integrando a educação e saúde. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2002.

MORIN. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Unesco, 2011a.

MORIN. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011b.

SEVERINO, Antonio Joaquin. Metodologia do trabalho científico. 23. cd. Siotulo: Corrcx, 2007.

Published

2023-02-24

How to Cite

FREITAS, Léia Gonçalves de; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; PARENTE, Francilene de Aguiar. HOSPITAL EDUCATION ON THE TRANSAMAZÔNICA INTERFACE TEACHER PROTAGONISM AND ETHNIC-RACIAL DIVERSITY. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 36, n. 1, p. 61–76, 2023. DOI: 10.47250/forident.v36n1.p61-76. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/18284. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ethnic-racial relations: black protagonism in multiple educational territories