Dialogic reading proposal

anti-racist valuations through the parody genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v39n1.p109-126

Keywords:

Dialogism, Valuation, Dialogical Reading, Parody discursive genre

Abstract

In the light of Applied Linguistics, this article presents a theoretical-methodological study on reading from a dialogical perspective based on work with the 9th grade parody discursive genre. It is justified as an alternative to combat hate speech and segregation. Its general objective is to propose dialogical reading activities focused on social and evaluative aspects. The specific objectives are the following: a) to encourage student protagonism; b) to expand socio-ideological awareness. To this end, it follows the theoretical-methodological path systematized by Gomes; Ohuschi and Menegassi (2022), such as: a) Relations with those already said; b) Silent, oral and intonational reading; c) Work with the social dimension; d) Work with the verbal dimension. Through discursive and linguistic construction, the research reflected on the work with reading, aiming to awaken active responses and the construction of anti-racist social values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romário Rui Natividade da Natividade, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor da Seduc/PA. Mestre pelo Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Educação para as Relações Etnicorraciais pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Integrante do Grupo de Pesquisa “Dialogismo e ensino de línguas” (UFPA/CNPq).

Márcia Cristina Greco Ohuschi, Universidade Federal do Pará - UFPA

Docente da Universidade Federal do Pará, vinculada à Faculdade de Letras do Campus de Castanhal. Professora permanente do Mestrado Profissional em Letras – ProfLetras/UFPA e do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFPA). Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Líder do Grupo de Pesquisa “Dialogismo e ensino de línguas” (UFPA/CNPq) e integrante do Grupo de Pesquisa “Interação e Escrita” (UEM/CNPq).

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2016 [1979].

BAKHTIN, Mikhail. A Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2011 [1979], p. 11-69.

BELOTI, Adriana; HILA, Cláudia Valéria Doná; RITTER, Lilian Cristina Buzato; FERRAGINI, Neluana Leuz de Oliveira. Conceito de valoração em perspectiva enunciativo-discursiva: proposta teórico-metodológica para a prática de leitura. In: FRANCO, Neil; PEREIRA, Rodrigo Acosta; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. (org.). Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, Pontes, 2020, p. 109-135.

COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição; MENEGASSI, Renilson José. Oralidade e entonação valorativa na formação docente inicial. In: MAGALHÃES, Tânia; BUENO, Luzia; COSTA-MACIEL, Débora. (org.). Oralidade e gêneros orais: experiências na formação docente. Campinas, SP: Pontes Editora, 2021. p. 173-197.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakthin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GERALDI, João Wanderley. Leitura e mediação. In: BARBOSA, Juliana Bertucci; BARBOSA, Marinalva Vieira. (org.) Leitura e mediação: reflexões sobre a formação do professor. Campinas: Mercado de Letras, 2013, p. 25-48.

GOMES, Silvio Nazareno; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco; MENEGASSI, Renilson José. Construções valorativas em recursos linguístico-enunciativos na fábula: uma sequência de atividades ao 9º ano. In: RIBEIRO, Celeste Maria da Rocha; SANCHES, Romário Duarte (org.). Linguística na Amazônia: descrição, diversidade e ensino, v. 2, Rio Branco: Nepan Editora, 2022, p. 185-208.

MENEGASSI, Renilson José; FUZA, Ângela Francine; ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro. A leitura em perspectiva dialógica: atividades com o poema. In: ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro; Renilson José; FUZA, Ângela Francine (org). Leitura e Ensino de língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 371-417.

MENEGASSI, Renilson José; ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro; MENDES-POLATO, Adriana Delmira; GASPAROTTO, Denise Moreira. A leitura dialógica de fábulas. In: FRANCO, Neil; PEREIRA, Rodrigo Acosta (org.) Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas, Pontes, 2020, p. 187-212.

MENEGASSI, Renilson José; CAVALCANTI, Rosielen da Silva de Moraes. Conceitos axiológicos do dialogismo em propaganda impressa. In: FUZA, Ângela Francine, OHUSCHI, Márcia Cristina Greco, MENEGASSI, Renilson José (org.). Interação e escrita no ensino de língua. Campinas: Pontes, 2020, p. 99-118.

MENEGASSI, Renilson José; GASPAROTTO, Denise Moreira. Revisão dialógica: aspectos teórico-metodológicos. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 19, nº 1, jan./abr., 2019. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/6596. Acesso em: 15 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-190107-4518

NATIVIDADE, Romário Rui Natividade da. Práticas de linguagem em uma perspectiva valorativa: o gênero paródia no 9º ano do Ensino Fundamental. 2024. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, 2024.

PEREIRA, Rodrigo Acosta; RODRIGUES, Rosângela Hammes. Gêneros como articuladores do ensino e da aprendizagem das práticas de linguagem. In: SILVA, Wagner Rodrigues; LIMA, Paulo da Silva; MOREIRA, Tânia Maria (org.). Gêneros na prática pedagógica: diálogos entre escolas e universidades. Campinas: Pontes Editores, 2016, p. 25-46.

PEREIRA, Rodrigo Acosta. As relações dialógico-valorativas no gênero carta de conselhos em revistas online. Working Papers em Linguística. Florianópolis, 13(1), jan./mar, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/315036781_As_relacoes_dialogico-valorativas_no_genero_carta_de_conselhos_em_revistas_online. Acesso em: 20 jan. 2023.

POLATO Adriana Delmira Mendes; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco; MENEGASSI, Renilson José. Análise Linguística em Charge: sequência de atividades dialógicas. Línguas & Letras. v. 21, n. 49, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24631. Acesso em: 20 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-4755.20200007

RITTER, Lilian Cristina Buzato; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco. Leitura e análise linguística em perspectiva dialógica: caminhos possíveis. In: ANGELO, Cristiane Malinoski Pianaro; MENEGASSI, Renilson José; FUZA, Ângela Francine (org.). Leitura e Ensino de língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 419-452.

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso no Círculo de Bakhtin – ferramentas para análise transdisciplinar de enunciados em dispositivos e práticas didáticas. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS, 4, 2007, Tubarão. Anais [...] Tubarão, SC: UNISUL, 2007. p. 1761-1775.

SOBRAL, Adail. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926].

VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo – Ensaio introdutório de Sheila Grillo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

Published

2024-06-22

How to Cite

NATIVIDADE, Romário Rui Natividade da; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco. Dialogic reading proposal: anti-racist valuations through the parody genre. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 39, n. 1, p. 109–126, 2024. DOI: 10.47250/forident.v39n1.p109-126. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/v39p109. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Texto e ensino: proposta de leitura para a educação básica