Development of Elementary School’s reading

literacy through poems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/forident.v39n1.p161-177

Keywords:

Reading, Poem, Literary literacy, Teaching

Abstract

This work addresses discussions about the need to practice reading in the classroom, literary literacy and its role in the development of reading in childhood, as well as the importance of literary texts in this process, with emphasis on the poem genre. It also presents the result of a work proposal in which reading practices were developed based on the literary genre poem, applied with 5th grade students in a public school. Among the theoretical bases that support this research, the studies by Aguiar and Bordini (1988), Cosson (2021), Kleiman (2016), Lerner (2002), Miguez (2009) and Pinheiro (2018) stand out. The children involved in this research felt encouraged to read and improve their reading ability through the playfulness and enchantment that the poem genre provides.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdineide Moreira da Silva, Universidade Federal de Sergipe - UFS

 Mestre em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras, da Universidade Federal de Sergipe. Bolsista Capes 2021/2023. Professora da rede municipal de ensino da cidade de Itapicuru-BA.

Jeane de Cassia Nascimento Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Estudos comparados de literaturas de língua portuguesa, pela Universidade de São Paulo. Professora associada do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Sergipe.

References

ABNT, Manual. Regras gerais de estilo e formatação de trabalhos acadêmicos/Centro Universitário Álvares Penteado-FECAP, Biblioteca FECAP – Paulo Ernesto Tolle. – 5. ed., rev. e ampl. São Paulo: Biblioteca FECAP Paulo Ernesto Tolle, 2021.

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. A formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BANDEIRA, Manuel. Antologia Poética. 8. ed. – Rio de Janeiro: J.Olympo, 1976.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. 1. ed., 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed., 11ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2021.

ENES FILHO, Djalma Barboza. Letramento literário na escola: a poesia na sala de aula. Curitiba: Appris, 2018.

JOSÉ, Elias. Segredinhos de amor. – 2. ed. – São Paulo: Moderna, 2002.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: teoria e prática. – 16. ed. – Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.

MEIRELES, Cecília. Ou isto ou aquilo. – 7. ed. – São Paulo: Global, 2012.

MIGUEZ, Fátima. Nas arte-manhas do imaginário infantil: o lugar da literatura na sala de aula. Rio de Janeiro: Singular, 2009.

MORAES, Vinicius. A Arca de Noé. – 5ª reimpressão. – São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2010.

PAES, José Paulo. É isso ali: poemas adulto-infanto-juvenis. – 3. ed. – São Paulo: Salamandra, 2005.

PAES, José Paulo. Poemas para brincar. – 17. ed. – São Paulo: Ática, 2011.

PINHEIRO, Hélder. Poesia na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2018.

Published

2024-06-22

How to Cite

SILVA, Valdineide Moreira da; SANTOS, Jeane de Cassia Nascimento. Development of Elementary School’s reading: literacy through poems. Revista Fórum Identidades, Itabaiana-SE, v. 39, n. 1, p. 161–177, 2024. DOI: 10.47250/forident.v39n1.p161-177. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/v39p161. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Texto e ensino: proposta de leitura para a educação básica