ASPECTS OF THE HISTORY OF TEACHING OF LITERATURE IN THE BRAZILIAN ACADEMIC JOURNALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v31i1.11485

Abstract

We present some results of the mapping of articles that deal with the tendencies of literature teaching in the journals Educação e pesquisa and Leitura: teoria e prática since 1997 untill 2016. We established categories to locate these trends and theoreticians with more recurrence in these categories. We use a qualitative approach through Document Analysis. We have a predominance of publications on the subject in the Brazilian Southeast and Foreign country; and smaller number in the Center West and South of Brazil. Finally, we visualize tendencies in the movements of those fields, reffers to teaching of literature and teacher education.

Keywords: Teacher education. Literature teaching. Field education. Academic magazines.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da Prática Escolar. Campinas: Papirus, 2005.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de Estética. A teoria do romance. São Paulo: Unesp, 1988.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOURDIEU, P. Algumas Propriedades dos Campos. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

CATANI, D. B. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, Uberlândia, Minas Gerais, v. 10, n. 20, p. 115-130, 1996.

CATANI, D. B.; VILHENA, C. P. S. A imprensa periódica educacional e as fontes para a história da cultura escolar brasileira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, v. 37, p. 177-183, 1994.

EDUCAÇÃO E PESQUISA. São Paulo: Ed. FEUSP, 1975. Anual.

FERREIRA, N. S. A. Pesquisa em leitura: Um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado defendidas no Brasil, de 1980 a 1995. 1999. Tese. (Doutorado em Educação) Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

LEITURA: TEORIA E PRÁTICA. Campinas: Ed. Associação de Leitura do Brasil, 1982. Trimestral.

MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. Trad. Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SILVA, G.B.V. Formação de professores em Letras: o ensino de literatura em periódicos brasileiros. 2018. 76 f. Relatório Final FAPESP- Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Iniciação Científica Proc. 2016/12706-3) - Universidade Estadual de São Paulo, Assis- São Paulo, 2018.

Published

2019-06-12

How to Cite

ANNIBAL, Sérgio Fabiano; DA SILVA, Gabriel Bosco Vaz. ASPECTS OF THE HISTORY OF TEACHING OF LITERATURE IN THE BRAZILIAN ACADEMIC JOURNALS. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 31, n. 1, p. 25–41, 2019. DOI: 10.47250/intrell.v31i1.11485. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/11485. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê 1: Leitura e abordagens híbridas