LITERARY READER TRAINING IN CHILD EDUCATION: READING FABLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v31i1.11486

Abstract

This article aims to present to the readers a discussion and consequently a proposal on the teaching of literary reading in early childhood education. We methodologically organize the discussion in two sessions, namely: The first discusses, based on psychodrama, the value of the spontaneity of children in the conduction of the work. And in the second session we present a proposal of reading with fables, having as didactic the devices interchangeable readers. Thus, as reinforcement to the discussion, the article emphasizes the professionalization of the reader lecturer in the production of reading activities for classes of early childhood education.

Keywords: Reading. Childhood. Professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CRUZ, M. F. B. Leitura Literária na Escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.

CRUZ, M. F. B. Letramento literário emancipatório para educação infantil: um olhar sobre o Projeto Aprender, Brincar e Cantar com a turma do Sítio do Picapau Amarelo. In: PEREIRA, Á. S.; CRUZ, M. F. B.. PAES, M. N. M. Letramentos, Identidades e Formação de educadores: imagens teóricometodológicas de pesquisa sobre práticas de letramentos. Campinas: SP, Mercado de Letras, 2018.

DEVRIES, R.; ZAN, B. A ética na educação infantil: o ambiente sócio-moral na escola. Porto Alegre, Artmed, 1998.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

JAUSS, H. R. A estética da recepção: colocações gerais. In: A literatura e o leitor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

JOUVE, V. A leitura. São Paulo: UNESP, 2002.

MORENO, J. L. Princípios da espontaneidade: teoria da espontaneidade do desenvolvimento infantil. In: Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 2016.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RELVAS, M. P. Neurociências e Educação: potencialidades dos gêneros humanos na sala de aula. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2009.

ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.

Published

2019-06-12

How to Cite

DA CRUZ, Maria de Fátima Berenice. LITERARY READER TRAINING IN CHILD EDUCATION: READING FABLES. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 31, n. 1, p. 43–57, 2019. DOI: 10.47250/intrell.v31i1.11486. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/11486. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 1: Leitura e abordagens híbridas