EXPERIENCES OF READERS WITH THE USE OF PODCAST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v33i1.14179

Abstract

Reflecting on experiences and beliefs in teaching and learning, active methodologies and digital technologies, this article investigates beliefs and experiences built during an intervention in the classroom: “Readers who train readers” project. It is a qualitative and interpretative investigation, supported by ethnomethodology. The participants are eight 9th grade students, the instrument used was an experience report. The results reveal beliefs that the project was laborious, but productive; which promoted experiences, research and production (reviews, blogs, podcasts), and positive results. We recognize that the study of experiences and beliefs is considered relevant for understanding the processes that take place within the classroom. (MICCOLI, 2007). The difficulties were related to collaborative work. Studies on experiences and be liefs can assist in the quality of education. It is worth mentioning that considering the beliefs that students build from their experiences is fundamental for thinking on changes in teaching practices (BARCELOS, 2004).

Keywords: Experiences. Beliefs. Digital technologies. Project-based learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Alves de Medeiros Couto, UERN/PUC-RIO/Educação Básica-CE

Mestranda pela UERN; Especialista em Tecnologias em Educação pela PUC/RIO; Professora de Língua Portuguesa da Educação Básica/CE. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6064-1534. edilaniajati@gmail.com.

Marcos Nonato de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutor pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN e professor da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4888-2933. E-mail: marcosnonato@uern.br.

References

ALMEIDA, E. B; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, p. 57-82, 2012.

BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Linguística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 7, p.123-156, 2004.

BARCELOS, A. M. F. (Orgs.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2006.

BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Minas Gerais, v. 7, p. 109-138, 2007.

BEHRENS, M. A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A.; MASSETO, M. T. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21 ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 67-132.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2019.

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. Letramento Digital. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para Educadores. Belo Horizonte: CEALE/UFMG, 2014.

DEWEY, J. Vida e educação. Trad. estudo preliminar por Anísio S. Teixeira. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.

DEWEY, J. Experiência e Educação. 3 ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2011.

GOULART, C. Letramento e Novas Tecnologias: questões para a prática pedagógica. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.) Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998a.

HERNÁNDEZ, F. Repensar a função da escola a partir dos projetos de trabalho. Pátio, São Paulo, n. 6, p. 27-31, 1998b.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e à distância. 9 ed. Campinas: Papirus, 2012.

MICCOLI, L. Por um tratamento da experiência na linguística aplicada ao ensino de línguas estrangeiras. Revista do Programa de Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, São Paulo, v. 12, p. 263-283, 2007.

MICCOLI, L. Pesquisa experiencial em contextos de aprendizagem: uma abordagem em evolução. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A.; MASETTO, M. T. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21 ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-65.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018.

OLIVEIRA, M. N.; LIMA, E. A. Crenças de alunos sobre a leitura de textos multimodais. Diálogo das Letras, v. 05, p. 110-124, 2016.

PAJARES, M. M. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of educational research. v. 62, p. 307-332, 1992.

RIBEIRO, A. E. Tecnologia digital e ensino: breve histórico e seis elementos para a ação. Linguagem e Ensino, Pelotas, v. 19, p. 91-111, 2016.

ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-32.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento: Caminhos e descaminhos. Pátio, Porto Alegre, n. 29, p. 18-22, 2004.

VALENTE, J. A. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador. O papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Orgs.). Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação/SEED/TV Escola/Salto para o Futuro, 2005, p. 12-17. Disponível em: <http://www.tvebrasil.com.br/salto>. Acesso em: 5 mai. 2019.

ZACHARIAS, V. R. C. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, C. V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 15-26.

ZILBERMAN, R. Porque a leitura da literatura na escola. In: AMORIM, M. A.; CARVALHO, A. M.; GERHARDT, A. F. L. M. (Orgs.) Linguística aplicada e ensino: língua e literatura. Campinas: Pontes, 2013. p. 209-230.

Published

2020-07-31

How to Cite

ALVES DE MEDEIROS COUTO, Francisca; NONATO DE OLIVEIRA, Marcos. EXPERIENCES OF READERS WITH THE USE OF PODCAST. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 33, n. 1, p. 84–100, 2020. DOI: 10.47250/intrell.v33i1.14179. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/14179. Acesso em: 22 dec. 2024.