CHALLENGES OF TEACHING LITERATURE THROUGH MULTIMODAL METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v33i1.14180

Abstract

We reflect here on the challenges faced in teaching literary texts reading in Elementary School I and how we can achieve better results through the use of multimodal texts as means of arising the interest of students in the initial stage of training for the readings and activities presented to them, sharpening their curiosity, their desire for investigation and creativity. This is to make them rethink what they already know and add new knowledge to those already experienced through the establishment of intertextual relations and the integration of cultural knowledge. Our proposal is materialized in the form of “Thematic Literary Workshops”, anchored on the assumptions of Jauss (1979), Mendoza Fillola (1994) and their combination, through a methodology which valorizes multimodal texts.

Keywords: Reading. Literary text. Formation of Literary Reader. Multimodal texts. Profletras.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilmei Francisco Fleck, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Pós-doutor em Literatura Comparada e Tradução pela Uvigo/Espanha; Doutor em Letras pela UNESP/Assis; Professor associado da UNIOESTE/PR; E-mail: chicofleck@yahoo.com.br.

Michele de Fátima Sant’Ana, Secretaria Municipal de Educação de Santa Tereza do Oeste/PR

Mestre em Letras pelo Profletras-Unioeste/Cascavel-PR, Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Unioeste/Cascavel, PR. Integrante do grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América Latina: leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”, liderado pelo Prof. Dr. Gilmei Francisco Fleck. E-mail: michelefsantana@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1422-9503.

Cristian Javier Lopez, UNIOESTE-Brasil/Uvigo-Espanha

Doutor em Estudos Literários pela Uvigo/Espanha em cotutela com a UNIOESTE/Brasil; Mestre em Teatro e Artes Cênicas/Estudos Literários, pela Uvigo/Espanha. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7391-8395. E-mail: cj_lopez2@hotmail.com.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <568 http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 23 abr. 2020.

BORDINI, M. G.; AGUIAR, V. T. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura. São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, 1972.

FLECK, G. F. Formação do leitor: um projeto socioeducacional – uma trajetória para a vida cidadã. In: FLECK, G. F. (Org.) Literatura Infantojuvenil: desafios para o letramento literário – pesquisas e experiências no âmbito escolar. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-37.

JAUSS, H. R. Estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, Luiz Costa (trad. e org.). A literatura e o leitor – textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 43-61.

KING, S. M. Folha. Traduzido por Gilda de Aquino. São Paulo: Brinque-Book, 2008.

KRESS, G. Meaning as resource: “naming” in a multimodal social-semiotic theory. In: KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London and New York: Routledge, 2010. p. 103-131.

KRESS, G. Multimodality. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literary learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000. p. 182-202.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. New York: Routledge, 1996.

LAJOLO, M. O que é literatura. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.

MENDOZA FILLOLA, A. Literatura comparada e intertextualidad. Madrid: Editorial La Muralla, S.A., 1994.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica de Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

PROTETI, J. Árvore. São Paulo: Edições MMM, 2013.

REYES, Y. A casa imaginária: leitura e literatura na primeira infância. 1. ed. São Paulo: Global, 2010.

SILVEIRA, M. I. M. Modelos Teóricos e estratégias de leitura: suas implicações no Ensino. Maceió: EDUCAL, 2005.

SILVERSTEIN, S. A árvore generosa. Tradução de Fernando Sabino. 13. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

VARGAS LLOSA, M. La verdad de las mentiras. Barcelona: Seix Barral, 1996; Buenos Aires: Alfaguara. 2000.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia e Pedagogia II: investigações experimentais sobre problemas didáticos específicos. v. 2. Lisboa: Biblioteca de Ciências Pedagógicas – Ed. Estampa, 1977.

ZILBERMAN, R. A escola e a leitura da literatura. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. M. K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

ZUCKI, R. Letramento literário: práticas de leitura do texto literário nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2015.

Published

2020-07-31

How to Cite

FRANCISCO FLECK, Gilmei; SANT’ANA, Michele de Fátima; JAVIER LOPEZ, Cristian. CHALLENGES OF TEACHING LITERATURE THROUGH MULTIMODAL METHODS. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 33, n. 1, p. 101–117, 2020. DOI: 10.47250/intrell.v33i1.14180. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/14180. Acesso em: 28 sep. 2024.