BLACK REPRESENTATIVENESS: SOCIAL LITERACY
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v37i1.p123-139Keywords:
Practices of Social Literacy, Black Protagonism, Children's LiteratureAbstract
The present work aims to understand how the ethno-racial role of black characters in contemporary children’s literature stories dialogues with social literacy practices. The research took place digitally, in view of the singularities imposed by COVID-19. The methodology was a qualitative approach with documentary analysis of three books of children’s literature produced by contemporary black Brazilian writers who bring in their literary stories, ethnic-racial representation. The data indicate that, based on contemporary authors of children’s literature, there is significant visibility of black protagonism, which favors pedagogical work aligned with the construction of ethnic, cultural and social identity in the context where the student is inserted. Thus, understanding the importance of Literary Literacy, which aims to designate the construction of meaning from its relationship with writing (COSSON, 2009) and acting as an agent of social transformation (STREET, 2014).
Downloads
References
ALBUQUERQUE, W.; FILHO, W. Uma história do negro no Brasil. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais; Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.
BINJA, E. Multiculturalismo: a identidade do sujeito nas tensões sociais contemporâneas em Charles Taylor. São Paulo: LiberArs, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura afro-brasileira”, e dá outras providências. Brasília, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, 2004.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, Vozes, 2006.
COSSON, R. Letramento literário: educação para vida. Vida e Educação. Fortaleza, v. 10, p. 14-16, 2009.
CUNHA, M. A. A. C. Literatura Infantil: teoria e prática. 6 ed. São Paulo: Ática, 1987.
DIANA, D. Literatura Brasileira. Toda Matéria. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/origens-da-literatura-brasileira. Acesso em 25 ago 2020.
EMICIDA. Amoras. Companhia das Letrinhas. v. 1, 2018.
FILHO, R. Pretinha de Neve e os sete gigantes. São Paulo: Paulinas Editora, 2010.
GONÇALVES, R.; AMBAR, G. A questão racial, a universidade e a (in) consciência negra. Marxismo e Questão racial. v. 19 n. 34, 2015.
KRIPKA, R.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. Pesquisa Documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. Investigação Qualitativa na Educação. v. 2: Atas, 2015.
LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teorias e aplicações. Filol. Linguist. Port., São Paulo, V. 16, n 2, p. 477-493, 2014. disponível em: https://www.researchgate.net/publication/307671453. Acesso em: 12.12.2020.
LIMA, M. W. de S. Concepções de equipamentos escolares: os espaços expressam ideias. Revista de educação AEC. Brasília, v. 29, n. 116, p. 01-99, 2000.
LUNETAS. Lázaro Ramos aborda emoções em livro infantil “Sinto o que sinto”. Lunetas. 2019. Disponível em https://lunetas.com.br/lazaro-ramos-livro-emocoes. Acesso em 20 out 2020.
MARQUES, A. Qual a importância da diversidade de personagens em obras literárias? Fala! Universidades, 2020. Disponível em https://falauniversidades.com.br/qual-a-importancia-da-diversidade-de-personagens-em-obras-literarias. Acesso em 20 de out 2020.
NABARRO, E. O movimento Negro no Rio Grande do Sul. In: FERREIRA, A. M. Na própria pele: Os negros no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: CORAG/Secretaria de Estado da Cultura, 2000. p. 29-35
PAULINO, G. Letramento literário: cânones estéticos e cânones escolares. Caxambu: ANPED, 1998 (Anais em CD ROM).
RAMOS, L. Sinto o que sinto: e a incrível história de Asta e Jaser. Carochinha editora. v. 1, 2019.
SOUZA, R.; COSSON, R. Letramento Literário: uma proposta para a sala de aula. São Paulo: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2011.101 p.
SOUSA, G. A Representatividade Negra na Literatura Infantil: Dentro da Sala de Aula. Congresso de Pesquisadores Negros (CONEPE), 2018.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
VERÍSSIMO, J. História da Literatura Brasileira. Ministério da cultura. Fundação Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, 1915.
ZILBERMAN, R. A Literatura Infantil na Escola. São Paulo: Global Editora, 2003.