READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v37i1.p177-190

Keywords:

Literary Reading Mediation, Reading Circles, Power, Relations

Abstract

This article points to the analysis of power dynamics, according to Michel Foucault, in the work The great word factory, by Agnès de Lestrade. Through the mediation of literary reading in the school space, this work aims to reflect on the power relations experienced in everyday social life. For this purpose, we used as research methodology the Reading Circle by Rildo Cosson (2021) and divided the work into two sections: a synthesis of the work with reflections on the concept of power, presenting its dynamics in a Foucauldian perspective along with the proposal reading mediation in a public school in Fortaleza-CE. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Maria Pinheiro, Prefeitura Municipal de Fortaleza/CE

Mestra em História e Letras pela UECE; Professora na Prefeitura Municipal de Fortaleza/CE; Membro do grupo de pesquisa “Literatura e as Metodologias para a Formação de Leitores” da FECLESC/UECE.

Maria Valdênia Silva, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutora em Literatura pela UFPB com pós-doutorado em Educação pela UFC. Professora do Curso de Letras e do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras da UECE. Líder do grupo de Pesquisa LIMEFLE.

Maria Zilvania Gomes Rabelo, Prefeitura Municipal de Fortaleza/CE

Mestranda em Linguística Aplicada na UECE; Professora de Língua Portuguesa na Prefeitura Municipal de Fortaleza/CE. Membro do grupo de pesquisa “Literatura e as Metodologias para a Formação de Leitores” na FECLESC/UECE.

References

BOBBIO, N.; MATTEUCCI.; PASQUINO, G. Dicionário de Política. Brasília: Universidade de Brasília, 1998.

BRAGHIN, Simone. O poder em relação: revisitando o conceito de poder em Michel Foucault, Norbert Elias e Pierre Bourdieu. PRACS: revista eletrônica de humanidades do curso de ciências sociais da UNIFAP. v. 10, Nº. 1, p. 155-167, 2017. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/pracs/article/view/2263. acessado em: 17 mai 2019.

COSSON, Rildo. Como criar círculos de leitura literária na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2021.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

DANIELS, Harvey. Literature Circles: Voice and Chhoice. In Books Clubs and Reading Groups. 2. Ed Portland, Maine: Stenhouse Publishers, 2002.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. São Paulo: Ed. Graal, 2013.

LETRADE, Agnès de. A grande fábrica de palavras. São Paulo: Aletria, 2013.

MACHADO, R. Foucault: a ciência e o saber. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

Published

2022-11-04

How to Cite

PINHEIRO, Ângela Maria; VALDÊNIA SILVA, Maria; ZILVANIA GOMES RABELO, Maria. READING MEDIATION IN SCHOOL BASED ON THE BOOK THE GREAT WORD FACTORY. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 37, n. 1, p. 177–190, 2022. DOI: 10.47250/intrell.v37i1.p177-190. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/17810. Acesso em: 28 sep. 2024.

Issue

Section

A literatura em espaços escolares e não escolares