Assumptions for the training of literary reading mediators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p27-42

Keywords:

Teaching literature. Dialogism. Reading mediation.

Abstract

In initial and continuing training courses for literature teachers, as well as in scientific events in the area, questions related to reading concepts often emerge when concrete teaching practices are considered. Given the need to promote literary reading as an effective social practice, the question is to identify which theoretical trend would be more productive. To clarify nuances of some of the most widespread trends, this work analyzes a literature class in which the teacher assumes her role as mediator, with the aim of demonstrating the relevance of equating methodological procedures centered on the sociability of reading with theoretical currents that value the reader as subject of the production of meaning in the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio Mello, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Professor adjunto do Departamento de Letras da Universidade Estadual do Centro-Oeste, no Paraná.

References

Annie Rouxel. A tensão entre utilizar e Interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma Inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gèrard; REZENDE, Neide. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

BARRS, Myra. Vygotsky’s ‘Thought and Word’. Changing English, 23:3, 2016, p. 241-256.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre Incertezas e quietudes. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2002.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa (org). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. 2. ed. São Paulo: Paz e terra, 2002, p. 105-118.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como desafio à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

MELLO, Cláudio; DOECKE, Brenton; DAVIES, Larissa. M.; BUZACOTT, Lucy. Sociabilidade literária: uma perspectiva transnacional (e translinguística). In: Ana Paula Franco Nóbile; Vanderleia da Silva Oliveira. (Org.). Literatura na escola: contextos e práticas em sala de aula. 1ed.Campinas: Pontes, 2018, v. , p. 39-61.

MUNITA, Felipe. O sujeito leitor didático: “leitores que ensinam e professores que leem”. In: PINTO, Francisco Neto Pereira et al. Ensino da literatura no contexto contemporâneo. São Paulo: Mercado de Letras, 2021. p. 329-356.

VOLOSINOV, Valentin. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

VYGOTSKY, Lev. S. , 1999. Pensamento e linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 1989.

Published

2024-09-24

How to Cite

MELLO, Claudio. Assumptions for the training of literary reading mediators. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 41, n. 1, p. 27–42, 2024. DOI: 10.47250/intrell.v41i1.p27-42. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/v41p27. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Ensino de Literatura: mediação literária no espaço escolar