Literary Reading Experiences in Conceição Evaristo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p73-86

Keywords:

Reading actions. Literary Reading. Reader formation.

Abstract

In the present work, part of an ongoing research, we analyze experiences of literary reading of the short story Olhos D’água by Conceição Evaristo (2016) from practices carried out with students of the 2nd year of High School. To this end, it seeks to report the reading experiences, paying attention to the different thematic perceptions raised by the students, in order to, in the context of post-reading, understand the impacts of the reading of the short story on the formation of the literary reader. To achieve the results, we used the qualitative method, from the perspective of content analysis, based on the contributions of Cosson (2020), Cruz (2012; 2021; 2023), Deleuze and Gattari (1995) and Gomes (2014; 2021), Iser (1979) and Santana and Gomes (2021), to understand what we will call “reading rhymomatizations” of the literary reading experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eider Ferreira Santos, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutorando em Crítica cultural com Pesquisa financiada pela PROGPESQ. Membro do Grupo de Pesquisa em Estudos de Resiliência, Educação e Linguagens (GEREL). Professor de Língua Portuguesa da rede Estadual de Educação da Bahia.

Maria de Fátima Berenice da Cruz, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Professora Doutora da Universidade do Estado da Bahia, membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Líder do Grupo de pesquisa GEREL. Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da UFS na área de Estudos Literários, Linha de concentração Literatura e Recepção. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0696292949900744.

References

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2020.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: Eduneb, 2012.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Experiências leitoras de uma leitura literária subjetiva. Interdisciplinar: Revista de Estudos em Língua e Literatura. São Cristóvão, UFS, v.35, Jan-Jun, p. 121-139,2021. Disponível em: https://doi.org/10.47250/intrell.v35i1.15693.

CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. O exercício da leitura subjetiva como ato político. Pontos de Interrogação: Revista de Crítica Cultural, v. 13, n. 2, p. 17-39, jul-dez/2023.

DELEUZE, Gilles; GATTARI, Félix. Rizoma: Introdução. In: DELEUZE, Gilles; GATTARI, Félix (Orgs. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Editora 34, v.1, 1995, p. 1-18.

EVARISTO, Conceição. Olhos D’Água (Conto). In: EVARISTO, Conceição. Olhos D’Água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016, p. 15-19.

GOMES, Carlos Magno. Ensino de Literatura e cultura: do resgate à violência doméstica. Jundiaí: Paco editorial, 2014.

ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). A Literatura e o leitor. Rio de Janeiro: paz e Terra, 1979, p. 105-118.

LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

SANTANA, Ricardo Araújo Almeida; GOMES, Carlos Magno. A mediação da leitura de contos de suspense de Lygia Fagundes Telles. Pontos de Interrogação: Revista de Crítica Cultural, v. 13, n. 2, p. 137-155, jul-dez/2023.

SANTOS, Eider Ferreira. Experiências de leitura literária subjetiva em ambiente digital. In: GOMES, Carlos, Magno; SANTANA, Juliana; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da Cruz. Letramentos literários e abordagens culturais. Criação Editora: Aracaju, 2021, p.127-140.

Published

2024-09-24

How to Cite

SANTOS, Eider Ferreira; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Literary Reading Experiences in Conceição Evaristo. Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature, São Cristóvão-SE, v. 41, n. 1, p. 73–86, 2024. DOI: 10.47250/intrell.v41i1.p73-86. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/v41p73. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Ensino de Literatura: mediação literária no espaço escolar