Literary Reading Experiences in Conceição Evaristo
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p73-86Keywords:
Reading actions. Literary Reading. Reader formation.Abstract
In the present work, part of an ongoing research, we analyze experiences of literary reading of the short story Olhos D’água by Conceição Evaristo (2016) from practices carried out with students of the 2nd year of High School. To this end, it seeks to report the reading experiences, paying attention to the different thematic perceptions raised by the students, in order to, in the context of post-reading, understand the impacts of the reading of the short story on the formation of the literary reader. To achieve the results, we used the qualitative method, from the perspective of content analysis, based on the contributions of Cosson (2020), Cruz (2012; 2021; 2023), Deleuze and Gattari (1995) and Gomes (2014; 2021), Iser (1979) and Santana and Gomes (2021), to understand what we will call “reading rhymomatizations” of the literary reading experience.
Downloads
References
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2020.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: Eduneb, 2012.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Experiências leitoras de uma leitura literária subjetiva. Interdisciplinar: Revista de Estudos em Língua e Literatura. São Cristóvão, UFS, v.35, Jan-Jun, p. 121-139,2021. Disponível em: https://doi.org/10.47250/intrell.v35i1.15693.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. O exercício da leitura subjetiva como ato político. Pontos de Interrogação: Revista de Crítica Cultural, v. 13, n. 2, p. 17-39, jul-dez/2023.
DELEUZE, Gilles; GATTARI, Félix. Rizoma: Introdução. In: DELEUZE, Gilles; GATTARI, Félix (Orgs. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Editora 34, v.1, 1995, p. 1-18.
EVARISTO, Conceição. Olhos D’Água (Conto). In: EVARISTO, Conceição. Olhos D’Água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016, p. 15-19.
GOMES, Carlos Magno. Ensino de Literatura e cultura: do resgate à violência doméstica. Jundiaí: Paco editorial, 2014.
ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). A Literatura e o leitor. Rio de Janeiro: paz e Terra, 1979, p. 105-118.
LARROSA, Jorge. Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
SANTANA, Ricardo Araújo Almeida; GOMES, Carlos Magno. A mediação da leitura de contos de suspense de Lygia Fagundes Telles. Pontos de Interrogação: Revista de Crítica Cultural, v. 13, n. 2, p. 137-155, jul-dez/2023.
SANTOS, Eider Ferreira. Experiências de leitura literária subjetiva em ambiente digital. In: GOMES, Carlos, Magno; SANTANA, Juliana; CRUZ, Maria de Fátima Berenice da Cruz. Letramentos literários e abordagens culturais. Criação Editora: Aracaju, 2021, p.127-140.