Os sentidos da formação humana: perspectivas para uma educação emancipadora e humanizadora

Authors

  • Rosana Cristina Kohls Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Ricardo Cocco Universidade Federal de Santa Maria. Frederico Westphalen, Rio Grande do Sul, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2047-4177
  • Rosenei Cella Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13383

Keywords:

Educação. Formação humana. Democracia. Cidadão do mundo. Imaginação narrativa.

Abstract

This article has as purpose to promote reflection about the meanings of education. We understand as fact that we are immersed in a crisis in this area, which is based on the implantation of models of education distanced from a humanized and emancipatory perspective. When we think of a humanistic sense of education, we reminded the Greeks, because they adopted a model of integral development able to promote the "living man" in his constant possibility of a "become". In this theoretical study, of bibliographic character, we think a formation in whichthat can understand themselves as citizens of the world, who, by developing their imaginative capacity, are able of become sensitive and committed to humans elsewhere and in other cultures, that makes possible to glimpse possibilities of living in a democratic world, with respect to differences and complexities.

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Author Biographies

Rosana Cristina Kohls, Universidade de Passo Fundo. Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorado em Educação, Universidade de Passo Fundo (UPF); Programa de Pós-Graduação em Educação da UPF; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior (GEPES/UPF) e Núcleo de Pesquisa em Filosofia e Educação (NUPEFE/UPF).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3912-0133

Ricardo Cocco, Universidade Federal de Santa Maria. Frederico Westphalen, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutorado em Educação, Universidade de Passo Fundo (UPF); Técnico em Assuntos Educacionais e Professor Formador na Universidade Federal de Santa Maria Campus Frederico Westphalen - Brasil.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2047-4177

Rosenei Cella, Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Doutorado em Educação, Universidade de Passo Fundo (UPF); Servidora Técnica administrativa na Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó - Brasil. Grupo de pesquisa Gestão e inovação educacional - GPEGIE, da UFFS.

ORCID : https://orcid.org/0000-0001-5054-1268

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Published

2020-08-19

How to Cite

Kohls, R. C. ., Cocco, R., & Cella, R. (2020). Os sentidos da formação humana: perspectivas para uma educação emancipadora e humanizadora. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–17. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13383

Issue

Section

Publicação Contínua