Experiências de participação no sertão alagoano: a criança com voz e vez no cotidiano da educação infantil
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13607Keywords:
Participação. Criança. Educação Infantil.Abstract
The present research aims to comprehend if/how forms of children’s participation happens in the daily life of Early Childhood Education, from a case study carried out at a public school of one city hall in the Sertão of Alagoas. Participant observation and some pedagogical activities were done with children in a classroom. One Jardim I classroom was involved in the research, with twenty four children from four to five years old, during a four months period. The analysis of the reports of the field work reflects the children participation phenomenon in the studied context. It is shown the ways children act creatively and the ways they take part in the local dynamics they are inserted themselves. It is reported daily life scenes that allowed us to think analytically about participation. It was observed that children’s action depend a lot on the adult’s view, one who occupies the role to preview that in the scholar environment and/or does not recognize it, occasionally.Downloads
References
AGOSTINHO, Kátia Adair. A Educação Infantil com a Participação das Crianças: Algumas Reflexões. Da investigação às práticas, 6 (I), 69-86, 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2182-13722016000100005&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 08 jan. 2019.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf Acesso em: 08 jan. 2019.
CARVALHO, Diana Carvalho de; QUINTEIRO, Jucirema; SERRÃO, Maria Isabel Batista. Infância na escola: a participação como princípio formativo. In: Participar, brincar aprender: exercendo os direitos da criança na escola / Diana Carvalho de Carvalho, Jucirema Quinteiro, organizadoras. – Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Brasília, DF: CAPES, 2007.
CERISARA, Ana Beatriz; OLIVEIRA, Alessandra Mara Rotta de; RIVERO, Andréa Simões; BATISTA, Rosa. Partilhando Olhares Sobre as Crianças Pequenas: Reflexões Sobre o Estágio na Educação Infantil. Revista Eletrônica Zero -A- Seis, Florianópolis, v. 05, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/11157 Acesso em: 08 jan. 2019.
CORSARO, William Arnold. Sociologia Da Infância. Trad. Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.
KRAMER, Sonia. Autoria e Autorização: Questões Éticas na Pesquisa com Crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, julho/ 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14398 Acesso em: 10 jan. 2019.
LIMA, Letícia Campos De. A Criança como Protagonista na Educação Infantil: Um Olhar Sobre as Práticas Pedagógicas em Delmiro Gouveia-Al. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, UFAL, 2018.
LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli B. Da. Aproximando Universidade e Escola de Educação Básica pela Pesquisa. Cadernos De Pesquisa, v.35, n. 125, pp.81-109. 2005. Disponível em: http://www2.fe.usp.br/~gpef/teses/grupo_01.pdf Acesso em: 02 de fev. 2019.
LUÍS, Joana De Freitas; ANDRADE, Sofia; SANTOS, Paula Coelho. A Atitude do Educador de Infância e a Participação da Criança Como Referenciais de Qualidade em Educação. Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 61 Abr.-Jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782015000200521&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em: 02 de fev. 2019.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da Infância: Reconstruindo uma Práxis de Participação. In: Oliveira-Formosinho, Júlia; Kishimoto, Tizuko Morchida; Pinazza, Mônica Appezzato (Orgs.). Pedagogia(s) Da Infância: Dialogando com o Passado: Construindo o Futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; LINO, Dalila. Os Papéis das Educadoras: As Perspectivas das Crianças. In: Oliveira- Formosinho Julia. (Org.). A Escola Vista pelas Crianças. Editora Porto, Portugal, 2008. p.70.
PINTO, Maria Raquel Barreto. Tempo e Espaço Escolares: O (Des)Confinamento da Infância. In: Quinteiro, Juricema; Carvalho, Diana Carvalho De. Participar, Brincar E Aprender: Exercitando Direitos da Criança. Araraquara, Sp: Junqueira & Marin, 2007; Brasília, DF: CAPES, 2007.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emília: Escutar, Investigar e Aprender. 1. Ed. São Paulo. Paz e Terra – 2012.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia. 1998. 187f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251307 Acesso em: 07 jan. 2019.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Culturas Infantis e Interculturalidade. In: Dornelles (Org.) Produzindo Pedagogias Interculturais na Infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
SILVA, Conceição Firmina Seixas. Infâncias e Participação nos Campos da Política, das Pesquisas e das Comunidades. Delmiro Gouveia: UFAL, 2018. (Palestra Proferida no Seminário Infâncias e Juventudes em Debate).
SILVA, Daiana Paz de Oliveira; WERLE, Marta Patrícia Beck. Diálogo e Escuta: A Pedagogia de Paulo Freire para a Educação da Infância. In: IX Seminário Nacional Diálogos Com Paulo Freire: Utopia, Esperança E Humanização. 2015, p. 1-8.
SOARES, Natália Fernandes. A Investigação Participativa no Grupo Social da Infância. Currículo Sem Fronteiras, v. 6, n. 1, P. 25-40, Jan./Jun. 2006. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss1articles/soares.htm Acesso em: 02 de fev. 2019.
SOUZA, Isaura Lays Sá Fernandes de. Experiências de participação no sertão alagoano: a criança com voz e vez no cotidiano da educação infantil. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, UFAL, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5287 Acesso em: 12 abr. 2019.
VARGAS, Cristina de; JUNQUEIRA FILHO, Gabriel de Andrade. Faz de conta e protagonismo das crianças. In: ALBUQUERQUE, Simone Santos de; FELIPE, Jane Felipe; CORSO, Luciana Vellinho. Para pensar a educação infantil em tempos de retrocessos: lutamos pela educação infantil. – Porto Alegre: Evangraf, 2017, p. 170-187.
WYNESS, Michael. Children's participation and intergenerational dialogue: bringing adults back into the analysis. Childhood, v. 20, n. 4, p. 429-442. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280292528_Children's_participation_and_intergenerational_dialogue_Bringing_adults_back_into_the_analysis Acesso em: 01 out. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.