Music and Media: contribution of Brazilian theses and dissertations to teacher education

Authors

  • Gislene Natera Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.
  • Gilka Girardello Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14007

Keywords:

Música, Mídias, Mídia-educação, Formação de professores.

Abstract

The article presents and analyzes a mapping of the theses and dissertations on music and media carried out between 2000 and 2018 in the Brazilian Graduate Programs in Education and in Music. Based upon theoretical references in music education and media-education,  the analysis found that the themes most frequently studied are the influence of the media on the role music plays in the lives of young people, and the ways in which they use digital technologies, including the creation of their musical identity. Research shows that teachers need to be aware of new cultural developments, and that students' musical knowledge should be shared and discussed at school. The analysis validates the need for music and media to be present in teacher training courses, bringing the school closer to young people's media-musical experiences, and favoring new forms of musical learning, as well as critical and creative cultural approaches for teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gislene Natera, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC, Florianópolis/SC, Brasil. Grupo de Pesquisa: Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9769-5501

Gilka Girardello, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Professor at the Graduate Program on Education at Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ARROYO, Margarete. Música na educação básica: situações e reações nesta fase pós- LDBEN/96. Revista da Abem, n.10, p. 29-34, Marc. 2004.

ATALAY, Bulent: A Matemática e a Mona Lisa: a confluência da arte com a ciência. São Paulo: Mercuryo, 2007.

ANDRÉ, Marli. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 01, n. 01, p. 41-56, ago/dez. 2009.

BELLOCHIO, Claudia. Formação musical de professores na pedagogia: pressupostos e projetos em realização na UFSM/RS. In: Encontro Anual da Associação Brasileira de Educação Musical, 13, 2004, Rio de Ja¬neiro. Anais... Rio de Janeiro: ABEM, 2004. p. 208-216.

BELLOCHIO, Claudia Ribeiro; WEBER, Vanessa; SOUZA, Zelmielen Adornes de. Música e Unidocência: pensando a formação e as práticas de professores de referência. In: Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 26, n. 48, p. 205-221, jan./abr. 2017.

BELLOCHIO, Cláudia R.; SOUZA, Zelmielen A. S. Professor de referência e unidocência: pensando modos de ser na docência dos anos iniciais do ensino fundamental. In: BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro (Org.). Educação musical e unidocência: pesquisas, narrativas e modos de ser do professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 13-35.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional
9394/96. Brasília, 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial
[da] República Federativa do Brasil. Brasília- DF, v. 134, n. 248, 23 de dezembro de 1996.
______. Ministério da Educação e Cultura. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, 1997.
_____ Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui
Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura.
Brasília, DF, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf
_____ Lei 11.769, de 18 de agosto de 2008. O art. 26 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, passa a vigorar acrescido do seguinte § 6º A música deverá ser conteúdo obrigatório, mas não exclusivo, do componente curricular de que trata o § 2o deste artigo.” (NR)
_____ Lei n. 13.278/2016, de 2 de maio de 2016. Altera o §6o do art. 26 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, 2016a.

BRERETON, Pat. The continuum guide to Media Education. Bloomsbury Publishing, 14 de set de 2005.

BUCKINGHAM, David. Going Critical: on the problems and the necessity of media criticism, 2018. Disponível em: https://ddbuckingham.files.wordpress.com/2018/07/going-critical.pdf

CATTERALL, James et al.: The arts and achievement in at-risk youth: findings from four longitudinal studies. National Endowment for the Arts, 2012. <https://www.arts.gov/sites/default/files/Arts-At-Risk-Youth.pdf>

CORREA, Aruna Noal. “Programa LEM: tocar e cantar”: um estudo acerca de sua inserção no processo músico-formativo de unidocentes da Pedagogia/UFSM. 2008. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, 2008.

CREMADES, Roberto; LORENZO, Oswaldo, HERRERA, Lucía. Estilo musical y curriculum en la Enseñanza Secundaria Obligatoria. E-book v. 1.0 Editorial Club Universitario. San Vicente (Alicante), 2013.

FIGUEIREDO, Sergio Luiz Ferreira. Educação musical nos anos iniciais da escola: identidade e
políticas educacionais. Revista da Abem, n. 12, mar. 2005, p. 21-29.

FIGUEIREDO, Sergio Luiz Ferreira. A música e as artes na formação do pedagogo: polivalência ou interdisciplinaridade? Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v.26, p.79 - 96, 2017.

FOLETTO, Denize da Silveira et al. Emissão e recepção midiática musical no contexto escolar: um desafio pedagógico para o professor. Anais... XVIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPPOM), Salvador – 2008.

GUEDES, Fabrícia; NICOLAU, Marcos. Os videoclipes interativos e a apropriação dos usuários para compartilhamento no YouTube. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste – Caruaru - PE – 07 a 09/07/2016

JENKINS, Henry, et al.: Confronting the Challenges of Participatory Culture: media education for the 21st century. Cambridge: MIT/ MacArthur Foundation, 2009. <<www.digitallearning.macfound.org>>.

KELLNER, Douglas, SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Trad. De Márcia Barroso, com revisão de Antonio Zuin. Educa. Soc., Campinas, vol. 29, n. 104- Especial, p. 697-715, out. 2008. Disponível em: < http:// www.cedes.unicamp.br>

MCCLAIN, Jordan M.A Framework for using popular music videos to Teach Media Literacy. Dialogue: The Interdisciplinary Journal of Popular Culture and Pedagogy. 3 (1) Disponível em: http://journaldialogue.org/issues/a-framework-for-using-popular-music-videos-to-teach-media-literacy. 2016.

NEW YORK CITY. Blueprint for Teaching and Learning the Arts: Music. Department of Education, 2015.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. "Mas as crianças gostam" ou sobre gostos e repertórios musicais. Anais... 26ª Reunião Anual da ANPEd, Poços de Caldas, 2003. 18 p. Disponível em: <http://26reuniao.anped.org.br/>. Acesso em: 05 out. 2003.

PALHEIROS, Graça Boal. Funções e modos de ouvir música de crianças e adolescentes, em diferentes contextos. In: Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música- da percepção à produção. Beatriz Senoi Ilari. (organizadora). Colaboradores Beatriz Raposo de Medeiros ... [et al.]. Curitiba: Ed. da UFPR, 2006.

PENNA, Maura. A dupla dimensão da política educacional e a música na escola: I –analisando a legislação e termos normativos. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 12, n 10, p. 19-28, 2004a.
PENNA, Maura. A dupla dimensão da política educacional e a música na escola: II –da legislação à prática escolar. Revisa da ABEM, Porto Alegre, v. 12, n. 11, p. 7-16, 2004b.
PENNA, Maura. A Lei 11.769/2008 e a Música na Educação Básica: quadro histórico, perspectivas e desafios. InterMeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v.19, n.37, p.53-75, jan./jun. 2013

PEREIRA, Silvio da Costa. Consumo cultural entre professores do ensino fundamental. In:
Práticas culturais e consumo de mídias entre crianças. Gilka Girardello, Monica Fantin (org.). Florianópolis: UFSC/CED/NUP, p.139-160, 2009.

RICHARDS, Chris. The English Curriculum ‐ What's music got to do with it?, Changing English: Studies in Culture and Education, 1:2, p. 66-82, 1994.
RICHARDS, Chris. Popular Music Media Education, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 16:3, p. 317-330,1995.
RICHARDS, Chris. Teen Spirits: Music and Identity in Media Education. E-Library Taylor & Francis, 2002.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Diálogo Educ., Curitiba, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

RUZICA DODIG, Laurea. Music Video in Education and Promotion. In: Accademia di Belle Arti di Brescia Santa Giulia. Dipartimento di Arti visive Scuola di Grafica, 2013-2014.

SCHWAN, Ivan Carlos; BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro; AHMAD, Laila Azize Souto. Pedagogia e Música: um mapeamento nos anais dos Encontros Nacionais da Associação Brasileira de Educação Musical e nas revistas da ABEM entre 2008 e 2017. Revista da Abem, v. 26, n. 41, p. 115-138, jul./dez. 2018.

SOARES, Thiago. A estética do videoclipe. Editora da UFPB. João Pessoa – Paraíba,
2013.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. / Muniz Sodré. – 2 Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

SOUZA, Jusamara. Aprender e ensinar música no cotidiano. Org. por Jusamara Souza. Porto Alegre: Sulina, 2008. (Coleção Músicas).

SUBTIL, Maria José Dozza. Músicas, mídias e escola: relações e contradições evidenciadas por crianças e adolescentes. Educar em Revista, Editora UFPR, Curitiba-PR, n. 40, p.177-194, abr/jun, 2011.

VALLIENGO, Camila. Tocando e cantando... desenvolvendo a linguagem musical na rede mu-nicipal de ensino. In: Encontro Anual da Associação Brasileira de Educação Musical, 16, 2007, Campo Grande (MS). Anais... Campo Grande: Ed. da UFMS, 2007, p.01-04.

Published

2020-08-19

How to Cite

Natera, G., & Girardello, G. (2020). Music and Media: contribution of Brazilian theses and dissertations to teacher education . Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–18. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14007

Issue

Section

Publicação Contínua