Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19

Authors

  • Ester Maria de Figueiredo Souza Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.
  • Lúcia Gracia Ferreira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Amargosa, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290

Keywords:

COVID-19. Teaching. Supervised internship. Remote teaching. Undergraduate teacher training course.

Abstract

This article addresses the supervised internship in undergraduate teacher training courses in the context of COVID-19. To this component of the courses’ pedagogical projects are assigned a mandatory workload and the concept of professionalization. The social functions of the teacher in initial training forge their future professional practice, which are carried out in the set of teaching, research and extension practices. The mandatory curricular internship, in the emphasis of teaching, is configured in the exercise of teaching in Basic education. Thus, reflections on its realization as remote teaching are proposed. This is an article resulting from the reflections as teachers of undergraduate teacher training courses and the analysis of the proposal for curricular reorganization from 2002 until the current adoption of remote education in both Basic and Higher Education. As a result, virtual ethnography is presented as one of the curricular compositions that preserve the supervised internship as a component of teaching.

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Author Biographies

Ester Maria de Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-Doutorado em Linguística pela Universidade de Brasília (UNB). Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente dos cursos de Letras Vernáculas e Modernas, do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED), do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGCEL) da UESB. Líder Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação/UESB.

ORDID: http://orcid.org/0000-0001-5992-0184

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Amargosa, Bahia, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB e Docência, Currículo e Formação/UFRB.

Orcid: http://orcid.org/0000-0003-3655-9124

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Published

2020-10-04

How to Cite

Souza, E. M. de F., & Ferreira, L. G. (2020). Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–19. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290

Issue

Section

Publicação Contínua