Conceptions of playfulness: what do teachers present about the theme?

Authors

  • Rafaela Sousa Guimarães Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.
  • Lucia Gracia Ferreira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17446

Keywords:

Narratives, Playful state, Reflections, Teaching

Abstract

This study aimed to understand the conceptions of playfulness of Basic Education teachers, and if these reverberate in their pedagogical practice. It was a qualitative research, carried out in Amargosa-Bahia, with four teachers from the municipal teaching network of the Elementary School of the Initial Years as participants. For the production of data, semi-structured interviews were chosen, carried out individually, using Google meet, in the year 2020. Thus, it was evident that the predominant conceptions of playfulness in the teachers' speech are those focused on games, games and playful artifacts (books, fantasies, puppets), having the character of utility. Although the teachers use diversified elements such as games, games and other artifacts, they are very much configured as pedagogical and instructional resources to teach content.

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Author Biographies

Rafaela Sousa Guimarães, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, Brasil.

Doutoranda pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Mestre em Educação Cientifica, Inclusão e Diversidade pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Especialista em Educação Infantil pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Psicopedagoga (FAVENI), Brinquedista pela Associação Brasileira de Brinquedotecas (ABBri) e Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Pesquisadora do GRIFO- Grupo de Pesquisa Infâncias, Formação de Professores e Políticas Púbicas (UFRB).  Integrante do Gupo de Pesquisa- Concepções de ludicidade na formação inicial em Pedagogia: a perspectiva formativa em duas Instituições de Ensino Superior-(UFRB´-UESB).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0581-9712

Lucia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Itapetinga, Bahia, Brasil.

 Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB; Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/UESB e Docência, Currículo e Formação/UFRB.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3655-9124

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Published

2022-06-18

How to Cite

Guimarães, R. S., & Ferreira, L. G. . (2022). Conceptions of playfulness: what do teachers present about the theme?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17446. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17446