Colors that mark: gender relations in Portuguese Language textbooks

Authors

  • Rosa Virginia Oliveira Soares de Melo Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19516

Keywords:

Gênero. Língua Portuguesa. Livro Didático

Abstract

Taking as a guide the importance of textbooks (hereinafter LD) as artifacts for the production of subjectivities, agreeing that they are used expressively in brazilian classrooms, and admitting their potential for persuasion in relation to the public for which they are intended, this text it is part of my master's research (DE MELO, 2020), and observes how gender relations are brought in the images, texts and exercises proposed in two didactic collections in Portuguese, approved in the National Textbook Program (PNLD) of the year 2019. Thus, we observed the number of times in which ways of being a man/ woman, transgender and agender people are cited in these didactic collections; how often pink/blue colors and the like serve as markers of gender; that objects, toys and games are examples of what is appropriate for the feminine/masculine; and that sports and other characteristics are pointed out as those typical of these ways of being a woman/man through these textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2010). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 3a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Cardoso, L. de R. (2011). Conflitos de uma bruta flor: governo e quereres de gênero e sexualidade no currículo do fazer experimental. In: BRASIL. Secretaria de Políticas para as Mulheres. (Org.). 7° Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. 1a ed. Brasília: Presidência da República, v. 1, p. 35-56.

Cardoso, L. de R. (2016). Relações de gênero, ciência e tecnologia no currículo de filmes de animação. Revista de Estudos Feministas, 24, 63-484. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-026X2016v24n2p463

Carvalhar, D. L. (2009). Relações de gênero no currículo da educação infantil: a produção das identidades de princesas, heróis e sapos. 2009. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Carvalhar, D. L. (2010). Currículo da Educação Infantil: sexualidades e heteronormatividades na produção de identidades. In: Paraíso, M. A. (Org.). Curitiba: Ed. CRV, 31-52.

Casagrande, L. S. & Carvalho, M. G. de. (2006). Educando as novas gerações: representações de gênero nos livros didáticos de matemática. GT: n.23, Agência Financiadora/sem financiamento, p. 01-17. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT23-2066--Int.pdf.

De Melo, R. V. O. S. (2020). Singular ao plural: as relações de gênero nos livros didáticos aprovados pelo PNLD 2019. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.

Felipe, J. & Guizzo, B. S. (2004). Entre batons, esmaltes e fantasias. In: Meyer, D. E. E. & Soares, R. de F. R. (Org.). Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação.

Louro, G. L. (2001). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes.

Martins, E. de F. & Hoffmaann, Z. (2007). Os papéis de gênero nos livros didáticos de ciências. Revista Ensaio, 9(1), 132-151. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090109

Meyer, D. E. E. (2000). Cultura Teuto-Brasileiro-Evangélica no Rio Grande do Sul: articulando gênero com raça, classe, nação e religião. Educação & Realidade, 25(1), 135-161.

Miskolci, R. (2007). A teoria Queer e a questão das diferenças: por uma analítica da normalização. 16º Congresso de Leitura do Brasil (Cole). Campinas.

Nascimento, D. L. do. (2014). Relações de gênero em atividades lúdicas: produções generificadas em um currículo da educação infantil. Trabalho de conclusão de curso (Pedagogia). Universidade Federal de Sergipe: Itabaiana.

Oliveira, D. A. de; Dias, A. F. & Cardoso, H. de M. (2017). Normas de gênero e heteronormatividade no currículo escolar. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis.

Paraíso, M. A. (2010a) Apresentação. In: Paraíso, M. A. (Org.). Pesquisas sobre Currículos e Culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. Curitiba: Editora CRV, 11-14.

Paraíso, M. A. (2010b). Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, 40, 587-604. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014

Paraíso, M. A. (2016). Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas, 17(33), 206-237. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723817332016206

Rosa, G. F. da. (2004). O corpo feito cenário. In: Meyer, D. E. E. & Soares, R. de F. R. (Org.). Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação.

Sabat, R. (2002). Filmes infantis como máquinas de ensinar. In: Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. GT Educação e Comunicação. Caxambu.

Schwengber, M. S. V. Professora, cadê seu corpo? (2004). In: Meyer, D. E. E. & Soares, R. de F. R. (Org.). Corpo, Gênero e Sexualidade. Porto Alegre: Mediação.

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20 (2), 71-99.

Silva, T. T. (2008). A produção social da identidade e da diferença. In: Silva, T. T. Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ, 73-102.

Stephanou, M. (1998). Currículo escolar e educação da saúde: um pouco da história do presente. In: Meyer, D. E. E.; Zen, M. I. D. & Xavier, M. L. M. de F. (Org.). Saúde e Sexualidade na Escola. Porto Alegre: Mediação.

Walkerdine, V. (1995). O raciocínio em tempos pós-modernos. Educação e Realidade. 20(2), 207-226.

Xavier Filha, C. (Org.). (2009). Educação para a sexualidade, para a equidade de gênero e para a diversidade sexual. Campo Grande: Editora da UFMS.

Xavier Filha, C. (2011). Era uma vez uma princesa e um príncipe...: representações de ações de gênero nas narra gênero nas narrativas de crianças. Revista de Estudos Femininos, 19(2), 591-603. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200019

Published

2024-09-13

How to Cite

Melo, R. V. O. S. de. (2024). Colors that mark: gender relations in Portuguese Language textbooks. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e19516. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19516

Issue

Section

Publicação Contínua