Constitution of the teaching identity of bachelors in Engineering: narratives of teaching at the university

Authors

  • Fabrício Oliveira da Silva Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, Bahia, Brasil.
  • Jéferson Felipe Gagliato Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, Bahia, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.20248

Keywords:

Teaching identity, Ongoing training, University Teaching, (auto)biographical research

Abstract

This study addresses the Constitution of the teaching identity of engineering graduates: narratives of teaching at the University. The main objective of the study was to understand the process of establishing the identity of professors with a degree in Engineering at the State University of Feira de Santana-UEFS, Bahia. The methodology of this research is qualitative in nature and is anchored in the (auto)biographical approach. As a method of collecting information, narrative interviews were used, which were recorded, transcribed, and analyzed considering the comprehensive and interpretative paradigm of Ricouer (2012) and Souza (2014). The research had the collaboration of four university professors from engineering courses (Civil, Food and Computing) at UEFS. In the theoretical field, the research is based on theoretical contributions, which focus on concepts such as teaching identity, experience, teaching profession, permanent training, among others. The results allow us to conclude that professional identities are constituted by the trajectory of professional activity. The narratives highlighted processes of subjectivation that each teacher produces when narrating about their own performance in university teaching, transversalized by family experiences. The study also allowed us to conclude that identities are flexible and are created based on the experiences that each teacher builds in their professional journey.

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Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, Bahia, Brasil.

Pós-doutor e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. É Professor Titular da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS, lotado no Departamento de Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UEFS. Diretor do Departamento de Educação - DEDU/UEFS. Líder e Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica DIVERSO. Líder e Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS.

Jéferson Felipe Gagliato, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, Bahia, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (2023). Professor Universitário para os cursos de Graduação e Pós-graduação na Faculdade Adventista da Bahia (FADBA). Membro do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica (DIVERSO) da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Possuí experiência como professor da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da rede Pública e Privada. Foco de estudos abrange as seguintes temáticas: Avaliação da aprendizagem na Educação Inclusiva, processos de intervenção psicopedagógico, Formação do Educador, Identidade docente, práticas pedagógicas, políticas públicas de inclusão escolar e docência universitária.

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Published

2024-05-18

How to Cite

Silva, F. O. da, & Gagliato, J. F. (2024). Constitution of the teaching identity of bachelors in Engineering: narratives of teaching at the university. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e20248. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.20248

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Publicação Contínua