BELIEFS AND DISBELIEFS TOWARDS EDUCATION: CASE STUDY WITH GRADUATES WHO DID NOT CHOSE TEACHING AS A PROFESSION

Authors

  • Deise Nivia Reisdoefer Instituto Federal Catarinense - IFC Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS http://orcid.org/0000-0001-7760-1136
  • Cintia Schneider Universidade Federal de Santa Catarina
  • Valderez Marina do Rosário Lima Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS
  • Rosana Maria Gessinger Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (até 2017)

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v11i26.7163

Abstract

This paper is the result of a research carried out with 13 graduates of a Mathematics Degree course of a Federal Teaching Institution that did not choose teaching as a profession when graduation. Its purpose is to understand the beliefs and disbeliefs in relation to the Education of these graduates and also to know some of the (dis) motivations that led them to give up teaching as soon as they finished their degree. Of qualitative nature, the type of research was characterized as Case Study and the analyzes occurred through the Discursive Textual Analysis, giving rise to six categories: internal school processes; To overcome the traditional method of teaching; The relationships between the school and the family; The relationship between school and society; The devaluation of the state; And the hope of transformation through Education. The analyzes of the emerging categories of the answers allow to realize that the disbeliefs surpass the beliefs, which suggests to be one of the factors that collaborate for the abandonment of the teaching career soon after the conclusion of the degree. However, despite the exposed disbeliefs, the Egresses still show hope that Education is a source of social transformation.

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Author Biographies

Deise Nivia Reisdoefer, Instituto Federal Catarinense - IFC Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática – PUCRS.
Professora do Instituto Federal Catarinense – Campus Concórdia. Membro do GEMat (Grupo de Pesquisa em Educação Matemática).

Cintia Schneider, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense - IFC. Mestranda do Programa de Pós Graduaçao em Educação Científica e Tecnológica - UFSC. Membro do GHEMAT SC: Grupo de Pesquisa em História da Educação Matemática de Santa Catarina.

Valderez Marina do Rosário Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutora em Educação. Professora Adjunta da PUCRS. Líder do Grupo de Pesquisa do CNPQ "Ensino, Aprendizagem e formação de professores de Ciências: desafios para o século XXI".

Rosana Maria Gessinger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (até 2017)

Doutora em Educação. Professora Adjunta da PUCRS (até 2017). Membro GPEAI – Grupo de Pesquisas em Ensino nos Anos Iniciais.

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Published

2018-06-28

How to Cite

Reisdoefer, D. N., Schneider, C., Lima, V. M. do R., & Gessinger, R. M. (2018). BELIEFS AND DISBELIEFS TOWARDS EDUCATION: CASE STUDY WITH GRADUATES WHO DID NOT CHOSE TEACHING AS A PROFESSION. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 11(26), 281–302. https://doi.org/10.20952/revtee.v11i26.7163

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua