BELIEFS AND DISBELIEFS TOWARDS EDUCATION: CASE STUDY WITH GRADUATES WHO DID NOT CHOSE TEACHING AS A PROFESSION
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v11i26.7163Resumo
This paper is the result of a research carried out with 13 graduates of a Mathematics Degree course of a Federal Teaching Institution that did not choose teaching as a profession when graduation. Its purpose is to understand the beliefs and disbeliefs in relation to the Education of these graduates and also to know some of the (dis) motivations that led them to give up teaching as soon as they finished their degree. Of qualitative nature, the type of research was characterized as Case Study and the analyzes occurred through the Discursive Textual Analysis, giving rise to six categories: internal school processes; To overcome the traditional method of teaching; The relationships between the school and the family; The relationship between school and society; The devaluation of the state; And the hope of transformation through Education. The analyzes of the emerging categories of the answers allow to realize that the disbeliefs surpass the beliefs, which suggests to be one of the factors that collaborate for the abandonment of the teaching career soon after the conclusion of the degree. However, despite the exposed disbeliefs, the Egresses still show hope that Education is a source of social transformation.
Downloads
Referências
BASSO, Itacy Salgado. Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos CEDES v.19 n.44 Campinas Abr. 1998 disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-2621998000100003&lng=pt&nrm=iso
BICUDO, M. A. V. & BORBA, C. M. Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, pp. 283-295, 2004.
BOGDAN, Robert C. BIKLEN, Sari Knop. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto (Portugal): Porto Editora. 1994.
BURAK,D; PACHECO, E.R; KLUBER, T.E (org). Educação Matemática – Reflexões e Ações. Curitiba: Editora CRV, 2010.
CASTRO, Patricia Aparecida Pereira Penkal de; TUCUNDUVA, Cristiane Costa. AMS, Elaine Mandelli. A importância do planejamento das aulas para organização do trabalho do professor em sua prática docente. ATHENA Revista Científica de Educação, v. 10, n. 10, p. 93-103, jan./jun. 2008.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. IDEAÇÃO Revista do centro de educação e Letras, v.10, n. 01, 1º semestre, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra. 1996.
GODOY, Arlinda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista administração de empresas, São Paulo, v.35 n.2, p. 57-63, mar./abr.1995.
GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa Qualitativa versus Pesquisa Quantitativa: Esta É a questão?. Revista Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 2, p. 201-210, maio./ago 2006
KLEIN, Ana Maria; PÁTARO, Cristina Satiê de Oliveira. A escola frente às novas demandas sociais: educação comunitária e formação para a cidadania. Revista Eletrônica de História Social da Cidade, São Paulo, n.1, v.1, 2008
LAPO, Flavinês Rebolo; BUENO, Belmira Oliveira. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 65-88, mar.,2003,
LEÃO, Denise Maria Maciel. Paradigmas contemporâneos de educação: Escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de Pesquisa, n. 107, jul. 1999
LEITE, Sérgio Antonio da Silva. A escola e a formação da cidadania ou para além de uma concepção reprodutivista. Revista Psicologia, Brasília, Ciências e Profissão, v.9, n. 3, 1989
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e pre-posições.11 ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2.ed. São Paulo: E.P.U., 2013.
MORAES, Roque. Da noite ao dia: tomada de consciência de pressupostos assumidos dentro das pesquisas sociais. Porto Alegre: mimeo, 2007.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista de; ARAÚJO, Claisy Maria Marinho. A relação família-escola: intersecções e desafios. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n.1, jan./mar, 2010
PEREIRA, Regina C. B; PEREIRA, Rosilene, O; CARRÃO Eduardo V. A informática Educativa: professor, aluno e os problemas escolares no ensino aprendizagem. Juíz de Fora: UFJF, 2008
ROSA, Simone Medianeira; VESTENA, Rosemar de Fátima. O professor e sua valorização profissional. Anais da XVI Jornada Nacional da Educação: Educação: território de saberes, Santa Maria, RS, 2012
ROSSO, A.J; TAGLIEBER, J. E. Métodos ativos e atividades de ensino. Revista Perspectiva, Florianópolis, n17, 1992, p. 37-46
SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista. Belo Horizonte. v.25. n.03. p.123-140. dez. 2009
SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIAS, Alessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antonio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Revista da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, n.3, v. 47, p. 284-293, 2014
TOLEDO, M.; TOLEDO, M. Teoria e prática de matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.