READER TRAINING: EXPERIENCES OF READING, PLEASURES AND DISCOVERIES THAT ENHANCE WRITTEN PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v11i27.7828Abstract
In a country bonded statistically by non-readers, this study aimed to re ect on the process of training of readers. For this purpose, the research published in Portraits of Reading in Brazil (2008) was used as theoretical reference. e research showed that the methodological practices adopted with 4th grade classes in Portuguese Language classes at the Federal Institute of Sergipe (IFS), Campus Aracaju, consider the conception of polytechnic and omnilateral education (FRIGOTTO, 2001; SILVA, 2000) of that educational institution. e action research revealed the possibility of forming a culture of reading, in addition to provoking a repertoire for the acquisition of the habitus of reading.Downloads
References
AMPARO, Flávia. Por que ler e como ler: eis a questão. Interletras, vol. 3, Edição número 17, abril 2013-setembro 2013. http://www.interletras.com.br/ed_anteriores/n17/index.php?id=1. Acesso em maio de 2017.
ASSUMÇÃO, Jéferson. Leitura cultural, crítica ou utilitária In: Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo: Imprensa Oficial: Instituto Pró-livro, 2008.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 6 ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
CARINO, Jonaedson. A biografia e sua instrumentalidade educativa. Educação & Sociedade, ano XX, nº 67, Agosto/99. http://www.scielo.br/pdf/es/v20n67/v20n67a05.pdf. Acesso em março de 2016.
CONIF. Rede Federal é destaque na principal avaliação da educação básica do mundo (2016). http://portal.conif.org.br/en/component/content/article/100-comunicacao/123-rede-federal-e-destaque-na-principal-avaliacao-da-educacao-basica-do-mundo?Itemid=620. Acesso em junho de 2017.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Acesso à leitura no Brasil. In: Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo: Imprensa Oficial: Instituto Pró-livro, 2008.
EAGLETON, Terry, Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2001.
FAILLA, Zoara. Os jovens, Os jovens, leitura e inclusão. Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo: Imprensa Oficial: Instituto Pró-livro, 2008.
FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e Trabalho: bases para debater a Educação Profissional Emancipadora1. Perspectiva, Florianópolis, v.19, n.1, p.71-87, jan./jun. 2001.
GARCEZ, Lucília Helena do Carmo. Esse Brasil que não lê Esse Brasil que não lê. Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo: Imprensa Oficial : Instituto Pró-livro, 2008.
INSTITUTO FEDERAL DE SERGIPE (IFS). http://www.ifs.edu.br/cursos-tecnicos. Acesso em novembro de 2017.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo :Imprensa Oficial : Instituto Pró-livro, 2008.
KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes Editora, 2007.
SOUZA JUNIOR, Justino. Dicionário da Educação Profissional em Saúde. 2 ed. Rio de Janeiro: Fiocruz. 2009. Disponível em: http://www.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/omn.html#topo. Acesso em novembro de 2017.
MARQUES NETO, José Castilho. Uma nova agenda para as políticas públicas do livro e leitores. In: Retratos da leitura no Brasil / Organizador Galeno Amorim. - São Paulo: Imprensa Oficial: Instituto Pró-livro, 2008.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/ INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA/DIRETORIA DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO BÁSICA. SAEB/Prova Brasil 2013 - primeiros resultados. In. http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/resultados/2012/Saeb_2013_primeiros_resultados_site_Inep.pdf. Acesso em 08 de abril de 2015.
OECD. PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy, PISA, OECD Publishing, Paris. 2016. http://dx.doi.org/10.1787/9789264255425-en.
RODRIGUES, Rosangela da Silva. O Gênero Textual Filme e a Aprendizagem da Língua Inglesa. In: Os Desafios da Escola pública paranaense na perspectiva do Professor. PDE Artigos, 2014, Versão Online Isbn 978-85-8015-080-3 Cadernos PDE Maringá, 2014.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1989.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. A produção da leitura na escola. 2 ed. São Paulo: Ática, 2000.
SILVA, Rovilson José da. Formar leitores na escola: o projeto pedagógico, a biblioteca escolar e a mediação. Inf. Inf., Londrina, v. 20, n. 3, p. 487 - 506, set./dez. 2015.
http:www.uel.br/revistas/informacao/. Acesso em julho de 2016.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.