PROFESSIONAL PROFILE OF TEACHERS OF FINANCIAL EDUCATION AND SUSTAINABILITY IN THE MUNICIPAL TEACHING NETWORK OF CHAPECÓ-SC

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v11i27.7199

Resumen

 This research talks about the professional profile of the teachers who work with the courses of Financial Education and Sustainability in the municipal teaching network of Chapecó-SC. ­ objective was to problematize the presence of the subject in the municipal basic education and how the teachers make the relation of the socio-environmental themes with the mathematics themes, taking as basis the training area of these professionals, the methodology and the contente taught in the course. For the data collection we used a structured interview with six teachers from three municipal schools, taking as a criterion for the selection of schools the Basic Education Development Index - IDEB. In the study it was noticed that all the interviewed teachers considered the course important for the students, however, they declared that they found difficulties to work the mathematical and social-environmental contents in an interrelated way due to the lack of preparation in the initial training, absence of improvement courses and, mainly, because they are not related areas. It is concluded that there is a need for continuous training for these professionals who are at school, as well as to broaden the curricular greening in the Teaching Training Degree that prepares teachers to work at basic education.

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Biografía del autor/a

Ivo Dickmann, Unochapecó

Professor Titular "C" do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado, Unochapecó. Pós-doutorando em Educação (Uninove, 2017-2018). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2011-2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2008-2010). Bacharel em Filosofia pelo Instituto Superior de Filosofia Berthier (IFIBE, 2005-2007). Aperfeiçoamento em Direitos Humanos (IFIBE). Principal foco de atuação e pesquisa: Educação (perspectiva crítica e libertadora), Educação Ambiental (formação de educadores ambientais e educação ambiental freiriana escolar), Educação Popular (Metodologia Paulo Freire), Educação do Campo (juventude, gênero e agricultura familiar), cooperativismo autogestionário e economia solidária. Líder do Palavração - Grupo de Estudos, Pesquisa e Documentação em Educação Ambiental Freiriana. Entre as principais obras publicadas estão: Primeiras Palavras em Paulo Freire (2008; 2016) e Pedagogia da Memória (2017). Contato: educador.ivo@unochapeco.edu.br - orcid.org/0000-0002-6293-8382

Simone Ruppenthal, UCEFF Faculdades

Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó. Possui graduação em Matemática. Pós-graduação lato sensu em Matemática e Física. MBA Inteligência de Mercado . Possui a disciplina de Metodologia do Ensino Superior. Experiência na área financeira juntamente à Cooperativa de Crédito. Experiência como professora dos cursos de Eng. Produção , Eng. Civil, Ciências Contábeis e Administração com a disciplina de estatística, matemática básica, Pesquisa Operacional e Cálculo Diferencial e Integral. Assessora Comercial de Pós Graduação da UCEFF Faculdades. (orcid.org/0000-0002-3005-7513)

Camila Amador Schlickmann, Unochapecó

Licenciatura em Matemática na Universidade Comunitária da Região de Chapecó, atua como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID.

Thuany Nagorsky, Unochapecó

Licenciatura em Matemática na Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

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Publicado

2018-09-21

Cómo citar

Dickmann, I., Ruppenthal, S., Schlickmann, C. A., & Nagorsky, T. (2018). PROFESSIONAL PROFILE OF TEACHERS OF FINANCIAL EDUCATION AND SUSTAINABILITY IN THE MUNICIPAL TEACHING NETWORK OF CHAPECÓ-SC. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 11(27), 313–328. https://doi.org/10.20952/revtee.v11i27.7199

Número

Sección

Artigos de Demanda Contínua