SCIENTIFIC INITIATION WORK AT HIGH SCHOOL: DEVELOPMENT OF RESEARCH SKILLS IN DAIRY PRODUCING PROPERTIES OF VALE DO TAQUARI/RS
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v12i30.9718Resumo
The Scientific Initiation during the High School provides the development of scientific spirit and critical world view. The present work seeks to verify the skills developed through the work in Scientific Initiation of two high school students from a state school in the municipality of Lajeado / RS. In order to do so, the students were instructed to create and apply a script of semi-structured questions to 60 dairy farmers from Vale do Taquari, participants of the research group "Sustainability in Milk Producing Properties", conducted through interviews. Afterwards, the data were tabulated and analyzed by the students, allowing conclusions and presentation of the results, also evaluating students performances. It was concluded that the students developed skills in communication, data interpretation, autonomy and resourcefulness in the search for scientific materialsDownloads
Referências
CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Anexo V: Iniciação Científica Júnior - ICJ - Norma Específica da Resolução Normativa 017/2006: Bolsas por Quota no País. 2006.
CRUSOÉ, N. M. C.; MOREIRA, N. R. Aproximação entre o campo acadêmico e o campo escolar: um diálogo possível. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 223-234, 2017.
DEMO, P. Iniciação Científica: razões formativas. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. R. (Orgs.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 77-92, 2012a.
DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habernas. 7 ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2012b.
DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
HALMENSCHLAGER, K. R.; STUANI, G. M.; SOUZA, C. A. Formação Docente no Contexto Escolar: contribuições da reconstrução curricular via Abordagem Temática. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.4, n.2, p.83-107, 2011.
MACIEL, M. J.; REMPEL, C.; PETRY, F. H.; SALVINI, J.; PESSI, D. Potencialidade do trabalho de Iniciação Científica Júnior do programa PICMEL/FAPERGS/CAPES no trabalho com plantas medicinais. Destaques Acadêmicos, Lajeado, v. 8, n. 3, p 116-128, 2016.
MORAES, G. C.; SOPPA, L. P.; UMBELINO, G. K.; VIEIRA, C. H. A iniciação científica Júnior - o que dizem os alunos. In: XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, II Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE e IV Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente – SIPD/Cátedra UNESCO, 2013, Curitiba. Anais... XI Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, II Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – SIRSSE e IV Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente – SIPD/Cátedra UNESCO, 2013.
MOREIRA, A. F.; SILVA JR, P. M. Currículo, Transgressão e Diálogo: quando outras Possibilidades se Tornam Necessárias. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 45-54, 2016.
NASCIMENTO, L. F.; CAVALCANTE, M. M. D. Abordagem quantitativa na pesquisa em educação: investigações no cotidiano escolar. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 11, n. 25, p. 251-262, 2018.
ORRÚ, S. E. Base Nacional Comum Curricular: à Contramão dos Espaços de aprendizagem inovadores e inclusivos. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 11, n. 25, p. 141-154, 2018.
PAMPONET, B.; LIRA-AS-SILVA, J. R.; MISE, Y. F.; LIRA-DA-SILVA, R. M. A importância da iniciação científica para a escolha profissional. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – Enpec, 2009, Florianópolis. Anais... VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – Enpec, 2009.
PAULINO, A. G. Compromisso social da Universidade: o Programa de Iniciação Cientifica Júnior na UFLA. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO DA UFLA E I FÓRUM REGIONAL DE EXTENSÃO, 4, 2009, Lavras. Anais... Congresso de Extensão da UFLA e I Fórum Regional de Extensão, 4, 2009.
WELTER, T. Sobre Desafios da Formação de Estudantes e Profissionais da Educação Básica em Santa Catarina, Brasil. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 19, p. 181-192, 2016.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.