Unlikely school successes and action theories: working with Pierre Bourdieu and Bernard Lahire's dispositional sociologies
DOI:
https://doi.org/10.21669/tomo.vi39.14942Keywords:
School success, Popular classes, Dispositionalists action theories, Access to public higher educationAbstract
In this article, we aim to explore elements that enhance unlikely school success in popular classes through the dispositional theories of action. To guide the problem, we dialogued with Pierre Bourdieu and his studies on education and social reproduction of inequalities via praxiological theory and with the analysis of school successes in the popular classes by Bernard Lahire’s sociology on an individual scale. Empirical data were collected through socioeconomic and cultural questionnaires and in-depth individual interviews. We analyzed biographical cases of black and quota students from popular classes of an internalized University in Ceará. As a result, we explore affective and dispositional influence networks, familiar moral, social dispositions construction and updating contexts, public policies and social mobility “strategies”.
Downloads
References
Alexander, Jeffrey. O novo movimento teórico. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 2, nº. 4, 1987.
Bourdieu, Pierre. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: Bourdieu, Pierre. O poder simbólico. 16. ed. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2012a, p. 59-73.
Bourdieu, Pierre. Estruturas, habitus, práticas. In: Bourdieu, Pierre. O senso prático. 3. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013a, p. 86-107.
Bourdieu, Pierre. Introdução a uma sociologia reflexiva. In: Bourdieu, Pierre. O poder simbólico. 16. ed. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2012b, p. 17-58.
Bourdieu, Pierre. O espaço social e suas transformações. In: Bourdieu, Pierre. A distinção:crítica social do julgamento. 2ª. Ed. rev. Porto Alegre, RS: Zouk, 2017, p. 95-159.
Bourdieu, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: Bourdieu, Pierre. Escritos de educação. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016b, p. 71-79.
Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 2ª. ed. RJ: Livraria Francisco Alves Editora, 1982.
Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude. Os Herdeiros: os estudantes e a cultura. Trad. Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.
Busseto, Áureo. A sociologia de Pierre Bourdieu e sua análise sobre a escola. In: Carvalho, Alonso Bezerra de; Silva, Wilton Carlos Lima (Orgs.). Sociologia e Educação: leituras e interpretações. São Paulo: Avercamp, 2006, p. 113-133.
Charlot, Bernard. Da relação com o saber:elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
Cunha, Maria Amália de Almeida. Trajetórias de sucesso escolar nos meios populares: quando o investimento familiar subverte a lógica do “estatisticamente improvável”. Revista Alpha, (6), 2005, p. 32-42.
Durkheim, Émille.Educação e sociologia. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
Elias, Norbert. Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 2014.
Gomes, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, MEC, Secretaria de educação continuada e alfabetização e diversidade, 2005, p. 39-62.
Guimarães, Antonio Sérgio Alfredo. Racismo e antirracismo no Brasil. 3ª ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
IBGE. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Estudos e Pesquisas – informação demográfica e socioeconômica, nº. 41, 2019.
Lahire, Bernard. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Lahire, Bernard. L- ́interpretation sociologique des rêves. Paris: La Décou-verte, 2018.
Lahire, Bernard. Patrimónios individuais de disposições: para uma sociologia à escala individual. Sociologia, Problemas e Práticas, nº 49, 2005, p. 11-42.
Lahire, Bernard. Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Lahire, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Editora Ática, 1997.
Nogueira, Cláudio Marques Martins; Nogueira, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº. 78, abril/2012.
Nogueira, Maria Alice. Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. Educação & Realidade. 31(2), jul./dez., 2006, p. 155-170.
Ortiz, Renato (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. Coleção Grandes Pensadores Sociais. São Paulo: Ática, 1983.
Pereira, Ricardo Bernardes. Variações nos percursos de vida de jovens de mesma origem social: sequências, eventos e pontos de virada. Revista Brasileira de Sociologia, vol. 04, nº. 07, jan. jun., 2016.
Portes, Écio Antônio. Trajetórias e estratégias escolares do universitário das camadas populares. 1993. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1993.
SEDUC. Educação Profissional. Disponível em: https://educacaoprofissio-nal.seduc.ce.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=213. Acesso em: 18 mai. 2018.
SISU. Sistema de Seleção Unificada. Disponível em: http://sisu.mec.gov.br. Acesso em: 04 jul. 2018.
Viana Maria José Braga. As práticas socializadoras familiares como locus de constituição de disposições facilitadoras de longevidade escolar em meios populares. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, nº. 90, Jan./Abr. 2005, p. 107-125.
Viana, Maria José Braga. Disposições temporais de futuro e longevidade escolar em famílias populares. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, nº. 1, jan./jun. 2009, p. 195-215.
Viana, Maria José Braga. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. 240 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.
Viana, Maria José Braga. O bom desempenho escolar nos meios populares: elementos para uma definição e alguns dados de pesquisa. Sociologia da Educação, Revista Luso-Brasileira, ano 2, nº. 3, março, 2011.
Viana, Maria José Braga. Práticas socializadoras em famílias populares e a longevidade escolar dos filhos. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 28, nº. 01, mar. 2012, p. 421-440.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
TOMO journal adopts the Creative Commons CC-BY 4.0 license which allows:
• Share: copy and redistribute the material in any medium or format.
• Adapt: remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons which allows sharing the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (O Efeito do Acesso Livre).