Love to contempt and contempt to love

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v14i30.p182-201

Keywords:

Godard. Moravia. Plínio Marcos. Contempt. Dialogy.

Abstract

The contempt is an index of the love one wants to conquer and the love that has disappeared and is perhaps closer to the act of love than hatred itself, since to despise is to make the other suffer in the face of a silence that one ignores and that cools down all passion. This communication seeks to scrutinize the love of contempt and the contempt for love in Homer (Odyssey, VI-VIII BC, episode XVIII), Alberto Moravia (Il disprezzo, 1954) and Plínio Marcos (Navalha na carne, 1967). The point of convergence of literary analysis will lead to the film Le mépris (1963) by Godard, which adapted not only Moravia’s novel, but also the aforementioned Homeric epic, namely Penelope’s perspective on her (dis)love for Ulysses before his prolonged absence. The theme of amorous contempt in Plínio Marcos is central to several of his plays and seems not yet to have been critically judged in its entirety, above all due to the already established connection between the Brazilian playwright and part of Moravian work, since the very well critically noted links between the play Dois perdidos numa noite suja (1966) with the short story “The Terror of Rome” (1954) by Moravia. However, there still seems to be relevant space to articulate critical reflections on the theme of contempt in other Plinian pieces, so that for this analysis we chose Navalha na carne as the privileged comparative axis. The initial theoretical approach will be conducted based on the studies of Enedino and Vieira (2022), Vieira (2021), Assunção (2011), seeking to connect the film to literary texts from a dialogic perspective. Although not directly quoted, Bakhtin guides our dialogic look in this essay.

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Author Biographies

Helciclever Barros da Silva Sales, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP

Pós-Doutor em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Doutor e Mestre em Literatura pela Universidade de Brasília. É Pesquisador do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Foi Coordenador-Geral do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (Daeb/Inep). Também foi Coordenador de Instrumentos de Avaliação da Coordenação-Geral do Enade (Daes/Inep). É Pesquisador Membro da Poe Studies Association – PSA (EUA), da Associação Brasileira de Literatura Comparada (Abralic) e da Modern Language Association – MLA (EUA).

Wagner Corsino Enedino, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Professor Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Pós-Doutorado pela UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Letras pela UNESP – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de São José do Rio Preto. Mestrado em Estudos Literários pela UNESP – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de Araraquara. Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus de Três Lagoas. Atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (Mestrado e Doutorado), na FAALC – Faculdade de Artes, Letras e Comunicação – na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campo Grande.

References

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Filmografia citada

LE MÉPRIS. Direção de Jean-Luc Godard. Paris: Les Films Concordia, 1963. 1 DVD, Colorido, 35 mm, 105 min.

Published

2024-07-11

How to Cite

SALES, Helciclever Barros da Silva; ENEDINO, Wagner Corsino. Love to contempt and contempt to love. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 14, n. 30, p. 182–201, 2024. DOI: 10.51951/ti.v14i30.p182-201. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n30p182. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Literatura e cinema: questões de adaptação cinematográfica