Os silêncios, a memória e o desejo

experiências entre literatura e cinema em Marguerite Duras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51951/ti.v14i30.p7-18

Keywords:

Literatura. Cinema. Adaptação. Intermidialidade. Marguerite Duras.

Abstract

This paper intends to make an analysis about the movie Agatha and the limitless readings (Marguerite Duras, 1981) in parallel to the text Agatha (Marguerite Duras,1981), the movie script. It’s interesting to think about the way the silences that cross the literary piece are transposed to the screen through cinematic images and in what way the words and the imagery are build in the adaptation process. Based on intermediate studies, we seek to analyze  comparatively the writer/filmmaker Marguerite Duras literary  and cinematographic language, whose characters desire narrative is build through the texture of the memory and the remembrance of a past (and a love) in common. In this way, it’s important to comprehend Marguerite Duras experiences in literature and cinema, the situations in which word and image conceives the scene in a knot full of intensity based on the encounter between different arts and languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Andrade, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em Comunicação/Cinema (PPGCOM/UFPE). Professora do Departamento de Letras, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), do Programa de pós-graduação em Comunicação (PPGCOM) e do Programa de pós-graduação em Letras (PPGL). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil.

Camile Fernandes Borba, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestra; Departamento de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil.

References

AGATHA e as leituras ilimitadas. Direção de Marguerite Duras. Paris: Sociétés de production: Des Femmes Filment – Ina – Production Berthemont, 1981.

DURAS, M. Agatha. Paris: Les Editions de Minuit, 1981.

GUIMARÃES, C. Imagens da memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte, Editora da UFMG, 1997.

HOLANDA, L. Realidade inominada: ensaios e aproximações. Recife, Cepe, 2019.

KLINGER, Diana. Literatura e ética da forma para a força. Rio de Janeiro, Rocco, 2014.

MARQUES, A. Apresentação da versão em português. In: RANCIÈRE, Jacques. O método da cena. Belo Horizonte, Quixote, 2021.

ORTEGA Y GASSET, J. O. Estudos sobre o amor. Campinas: Vide Editorial, 2019.

PELLEGRINI, T. et al. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac e Instituto Itaú Cultural, 2003.

RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro, Contraponto, 2012a.

RANCIÈRE, Jacques. La méthode de la scène. Paris : Éditions Lignes, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo, WMF Martins Fontes, 2012b.

Published

2024-07-11

How to Cite

ANDRADE, Catarina; BORBA, Camile Fernandes. Os silêncios, a memória e o desejo: experiências entre literatura e cinema em Marguerite Duras. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 14, n. 30, p. 7–18, 2024. DOI: 10.51951/ti.v14i30.p7-18. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/n30p7. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Literatura e cinema: questões de adaptação cinematográfica