ADEUS ÀS ARMAS & NADA DE NOVO NO FRONT: SIMILARIDADES E DISTINÇÕES DO EMBATE ENTRE O "EU" E O "MUNDO"
A FAREWELL TO ARMS & NEW ON THE WESTERN FRONT: SIMILARITIES AND DIFFERENCES IN THE CONFLICT BETWEEN “MYSELF” AND THE “WORLD”
Resumen
RESUMO: À luz dos princípios comparativos propostos por René Wellek no artigo “O nome e a natureza da literatura comparada” e da teoria literária presente em A teoria do romance de Georg Lukács, esta obra tem o intento de convergir a crítica e a teoria literária de distintos pensadores dos Estudos Literários no mesmo foco analítico, visando, assim, a uma melhor elucidação de duas das estruturas que sustentam os romances Adeus às armas, de Ernest Hemingway, e Nada de novo no front, de Erich M. Remarque: o herói e o significado da guerra nas suas vidas.
PALAVRAS-CHAVE: Literatura comparada. Georg Lukács. Teoria do romance e romance de guerra.
ABSTRACT: In the view of the comparative principles proposed by René Welleck in his article “The Name and Nature of Comparative Literature” and the literary theory found in George Lukács’s The Theory of the Novel, this paper aims to converge the criticism and the literary theory from different thinkers of literary studies into the same analytical forms, aiming a better solution for two of the structures which support the novels A Farewell to Arms by Ernest Hemingway and Nothing New on the Western Front by Eric M. Remarque: the hero and the meaning of the war in his life.
KEYWORDS: Compared literature. George Lukács. Theory of novel and war novel.
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Citas
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