“THERE ARE THINGS THAT CAN NEVER BE UNDONE”: CULTURAL TRAUMA IN LIA MILLS’ FALLEN

HÁ COISAS QUE NUNCA PODEM SER DESFEITAS”: TRAUMA CULTURAL EM FALLEN, DE LIA MILLS

Auteurs

  • Camila Franco BATISTA Letras – USP

DOI :

https://doi.org/10.51951/ti.v7i14

Résumé

ABSTRACT: This paper will consider the intertwining of cultural memory and trauma in the literary representation of the Great War and the Easter Rising in Fallen (2014), by Lia Mills. The story is told by a young woman called Katie Crilly, whose twin brother Liam is preparing to join the British forces in the First World War. Katie’s narrative moves around the city of Dublin, its monuments and the impressions of those around her. The novel depicts how the violence of war and revolution impacts individuals and the collectivity, and Mills’ portrait of the early twentieth century draws on grief, trauma and guilt. As Nuala Johnson (1999) states, memory is both individual and collective, never fixed or immutable. Memory is also a means of transgressing dominant discourses about the past. Drawing on the concepts of cultural trauma by Piotr Sztompka (2000) and Jeffrey Alexander (2004), as well as on Nuala Johnson’s (1999) and Brigit Neumann’s (2008) works on cultural memory and the representation/commemoration of conflicts, this paper will explore how cultural memory impacts representation of the past in the novel, and how it challenges dominant narratives of the Great War and the Easter Rising.

KEYWORDS: Cultural trauma. Memory. Historical fiction. Easter Rising. World War I.

 

RESUMO: Este artigo examinará o entrelaçamento de memória e trauma cultural na representação literária da Primeira Guerra Mundial e do Levante de Páscoa em Fallen (2014), de Lia Mills. A história é contada por uma jovem mulher chamada Katie Crilly, cujo irmão gêmeo Liam está se preparando para se juntar às forças britânicas na Primeira Guerra Mundial. A narrativa de Katie se concentra na cidade de Dublin, seus monumentos e as impressões das pessoas à sua volta. O romance retrata como a violência da guerra e da revolução impacta indivíduos e coletividade, e a representação do início do século feita por Mills explora o luto, o trauma e a culpa. Conforme Nuala Johnson (1999) afirma, a memória é tanto individual quanto coletiva, nunca fixa ou imutável. A memória é também um meio de transgredir discursos dominantes sobre o passado. Utilizando os conceitos de trauma cultural de Piotr Sztompka (2000) e Jeffrey Alexander (2004), assim como as obras de Nuala Johnson (1999) e Birgit Neumann (2008) sobre memória cultural e a representação/celebração de conflitos, este artigo analisará como a memória cultural influencia a representação do passado no romance e como a obra desafia narrativas dominantes da Grande Guerra e do Levante de Páscoa.

PALAVRAS-CHAVE: Trauma cultural. Memória. Ficção histórica. Levante de Páscoa. Primeira Guerra Mundial.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Camila Franco BATISTA, Letras – USP

Doutoranda em Estudos Literários no Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês da Universidade de São Paulo – USP – Campus São Paulo – SP – francob.camila@camilabatista.com

Références

ALEXANDER, J. Toward a Theory of Cultural Trauma. In: ALEXANDER, J. et al CulturalTrauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press, 2004. p. 1-30.

BILLIG, M. Collective Memory, Ideology and the British Royal Family. In: D. Middleton & D. Edwards (Ed.). Collective Remembering. London: Sage Publications, 1990. p. 60-80.

BOYCE, D. G. Nationalism in Ireland. London: Routledge, 1995.

CARUTH, C. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1995.

EYERMAN, R. Intellectuals and Cultural Trauma. European Journal of Social Theory. v. 14, n.4, 2001. p. 453-467.

FERRITER, D. The Transformation of Ireland: 1900-2000. London: Profile Books, 2010 [2004].

JOHNSON, N. C. Ireland, the Great War, and the Geography of Remembrance. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

JORDAN, J. A New Irish Literary Boom: The Post-Crash Stars of Fiction. The Guardian. 17 de outubro de 2015. Disponível em: <http://www.theguardian.com/books/2015/oct/17/new-irish-literary-boom-post-crash-stars-fiction>. Acesso em 17 de outubro de 2015.

MILLS, L. Fallen. London: Penguin UK, 2014.

NEUMANN, B. The Literary Representation of Memory. In: ERLL, A.; NÜNNING, A.; YOUNG, S. B. (Ed.). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Han-dbook. Berlin: Walter De Gruyter, 2008. p. 333–343.

SZTOMPKA, P. Cultural Trauma: The Other Face of Social Change. European Journal of Social Theory, v. 3, n. 4, p. 449-466, 2000.

WINTER, J. M. Sites of Memory: The Great War in European Cultural History. Cambridge, UK: Cambridge University, 2014.

Publiée

2018-05-13

Comment citer

BATISTA, Camila Franco. “THERE ARE THINGS THAT CAN NEVER BE UNDONE”: CULTURAL TRAUMA IN LIA MILLS’ FALLEN: HÁ COISAS QUE NUNCA PODEM SER DESFEITAS”: TRAUMA CULTURAL EM FALLEN, DE LIA MILLS. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 7, n. 14, p. pp. 54–66, 2018. DOI: 10.51951/ti.v7i14. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/9120. Acesso em: 19 déc. 2024.