“Letters to my mother”
towards a critical racial literacy
DOI:
https://doi.org/10.47250/intrell.v41i1.p101-117Keywords:
Basic Education. Black and orphan child. Literary text. Decolonial imaginary. Anti-racist praxis.Abstract
The text Intends to reflect on the contributions of Critical Racial Literacy (CLR) In Basic Education based on the work Letters to my mother (2020), by contemporary Cuban author Teresa Cárdenas. The LRC, a discursive practice against racism(s), (re)thinks the literary text as a space for the construction of an anti-racist decolonial imaginary. Thus, this is a bibliographical research whose fundamental procedure is literary-critical analysis. To this end, the theoretical framework is anchored In Ferreira (2014), Gomes (2017), Hall (2016), hooks (2017), Lima (2015, 2016), Munanga (2009). The text encourages us to think that the promotion of literary reading is an important device for expanding access to literature and also for discussing ethnic-racial diversity In the classroom of the Final Years of Elementary School II at a State School of Education In the city of Alagoinhas-BA, thus contributing to the formation of positive racial identities through the LRC. The reflections constructed through the LRC, based on the process of literary reading In the classroom, helped the process of deconstructing racial stereotypes and prejudices, allowing an anti-racist pedagogical practice, encouraging students to understand the structures that still impose racial Inequalities.
Downloads
References
BRASIL, SECADI, Ministério da Educação. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, SECADI, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9099.htm. Acesso em 30/05/2024.
CÁRDENAS, Teresa. Cartas para a Minha Mãe. Tradução Eliana Aguiar. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2020.
DIJK, Teun A. van (Organizador). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008.
FANON, F. Pele Negra Máscaras Brancas. Salvador: EdUFBA, 2008.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Letramento racial critico através de narrativas autobiográficas: com atividades reflexivas. Ponta Grossa: Editora Estúdio Texto, 2015.
FERREIRA, Aparecida de Jesus; GOMES, Cássio Murilo Lourenço. Letramento Racial Crítico. UniLetras, V. 41, Nº. 1, p. 123-127, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 65 ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz & Terra, 2018.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a Intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze et al. (Orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p. 223-245.
HONORATO, Ivanize Christiane; MULLER, Tanise Ramos. Entre cinderelas negras, meninas bonitas e cabelos de Lelê: o papel da Literatura Infantil na implementação da Lei 10.639/2003. TEXTURA, Revista de Educação e Letras, V. 17, Nº. 34, 2015.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2 ed. São Paulo WMF Martins Fontes, 2017.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LIMA, Maria Nazaré Mota de. Relações étnico-raciais na escola: o papel das linguagens. Salvador: EDUNEB, 2015.
LIMA, Maria Nazaré Mota de; SANTOS, Osmar Moreira dos (Organizadores). Devir negro: por democracia e cidadania cultura no Brasil. Salvador: EDUNEB, 2016.
MUNANGA, K. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
QUIJANO, Aníbal, Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paul (Orgs.) Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 73-117.