INTERMATHEMATIC POSSIBILITIES: IOC, PLANE OF IMMANENCE AND THE ARCHITECTURE OF THE CONCEPTS

Autores

  • Juliano Bona Capes
  • Camila Thaisa Alves Bona Uniedu
  • José Marcelo Freitas de Luna Atualmente, é professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da Universidade do Vale do Itajaí, e professor visitante da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v12i30.9781

Resumo

When we think of mathematics we feel we are facing a kind of universal knowledge that brings us closer to the truth. Transcendence is the space where we place this kind of objectification of mathematics. However, criticism of this type of hegemonic mathematics has been growing in recent years. In the face of hegemony and criticism, the objective of this article is to analyze internationalization of the curriculum (IoC) as the plane of immanence, and the process of conceptual construction in the field of philosophy. On these bases which in some ways represent the background that supports the critique of hegemonic mathematics, we can think of other possibilities that we call intermathematics. As an essay text, it follows theoretical contribution: BACHELARD (2008), BICUDO (1993), CANDAU (2002), DELEUZE (2000), DELEUZE (1996), FOUCAULT (2013), LEASK (20015), LUNA (2016), SANTOS (2002), SILVA (2010). To achieve the general objective, we divide the analysis into three parts. First, we approach the relationship between IoC and the immanence plan in the field of mathematics education. In a second moment, we discuss the idea of the plane of immanence and the IoC. Finally, we articulate methodological aspects, the plane of immanence and the conceptual construction process in an attempt to construct intermathematic possibilities. In this movement, we emphasize not only criticism of hegemonic mathematics, but also we indicate the ways of thinking mathematics in immanence through geo-mathematics, ethnomathematics and intermathematics.

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Biografia do Autor

Juliano Bona, Capes

Possui Graduação em Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - Furb (2005). Atua na área de ensino fundamental como professor de matemática na Rede Pública Municipal de Timbó. Mestre em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau - Furb (2010).

Camila Thaisa Alves Bona, Uniedu

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional de Blumenau e Mestrado em Educação pela mesma instituição. Foi professora de Língua Portuguesa e Inglesa nas redes pública e particular, atuando no ensino fundamental e educação infantil. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação - Univali - Universidade do Vale do Itajaí.

José Marcelo Freitas de Luna, Atualmente, é professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da Universidade do Vale do Itajaí, e professor visitante da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1985); mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), com estágio sanduíche na Universidade de Birmingham (Inglaterra); especialização em Administração Universitária pela Organização Universitária Interamericana e Universidade Católica de Goiás, com estágio na Universidade de Ottawa (Canadá); especialização em Gestão da Cooperação Técnica Internacional, pela FEA/USP; doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (1999), com estágio sanduíche na Universidade de Cambridge (Inglaterra); e pós-doutorado, entre 2010 e 2011, na Universidade do Texas em Austin (Estados Unidos).

Referências

BACHELARD, G. O novo espírito científico. Rio de Janeiro. Tempo Brasileiro, 2008.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa em educação matemática. São Paulo. Pro - posições, 1993.

CANDAU, V. M. Sociedade, Educação e Culturas(s). Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Lisboa: Relógio d Água, 2000. 493 p.

DELEUZE, G. O atual e o virtual. Paris: Diálogos, 1996.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Editora Vozes, 2013.

LEASK, B. Internationalizing the curriculum. Abingdon: Routledge, 2015.

LUNA, J. M. F. (org.) Internacionalização do currículo: Educação, interculturalidade, cidadania global. Pontes: 2016.

SANTOS, B. S. Para uma sociedade da ausência e uma sociedade das emergências. Revista crítica das ciências sociais. 2002. p. 237-280.

SILVA, N. M. A. Educação matemática e totalidade: um estudo crítico epistemológico. Unesp de Rio Claro – SC, 2010.

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Publicado

2019-08-08

Como Citar

Bona, J., Bona, C. T. A., & Luna, J. M. F. de. (2019). INTERMATHEMATIC POSSIBILITIES: IOC, PLANE OF IMMANENCE AND THE ARCHITECTURE OF THE CONCEPTS. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 12(30), 207–222. https://doi.org/10.20952/revtee.v12i30.9781

Edição

Seção

Artigos de Demanda Contínua