17 anos das políticas de cotas: Um balanço dos desempenhos acadêmicos nas Universidades Federais

Authors

  • Daniel Calbino UniversidUniversidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, Minas Gerais, Brasil.
  • Wescley Silva Xavier Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, Minas Gerais, Brasil.
  • Geruza de Fátima Tomé Sabino Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, Minas Gerais, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13235

Keywords:

Ação Afirmativa. Universidades Federais. Avaliação de Desempenho.

Abstract

The work proposed to systematize the surveys that evaluated the performance of quota holders, over the seventeen years of affirmative policies in Brazil. Through an integrative literature review, we sought to measure them on three dimensions: (i) academic performance indexes; (ii) percentage of diploma; and (ii) evasion rate. The results indicate that in most studies there were no significant differences in performance among students, dropout rates were lower among quota holders, despite the lack of data on the degree of graduation. It is concluded that the data dispel the myth that the quality of education would be worse with the quotas, despite the relevance of the continuous monitoring of these results, since the focus on the reality of the federal institutions is still scarce.

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Author Biographies

Daniel Calbino, UniversidUniversidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, Minas Gerais, Brasil.

Pós-doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras (2019). Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010). Especialista em Filosofia pela Universidade Federal de São João del Rei (2018). Graduado em Administração pela Universidade Federal de São João del Rei (2008). Atualmente é professor Adjunto-II da Universidade Federal de São João del Rei-Campus Sete Lagoas e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (PPGED-UFVJM).

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8260-6126

Wescley Silva Xavier, Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, Minas Gerais, Brasil.

Doutor e Mestre em Administração pela UFMG. Atualmente é docente Adjunto do Programa de Mestrado em Administração Pública da Universidade Federal de Viçosa.

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3524-3566

Geruza de Fátima Tomé Sabino, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina, Minas Gerais, Brasil.

Docente do Programa de Mestrado em Educação da UFVJM. Doutora em sociologia pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara - Unesp (2008), Mestre em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília - Unesp (2003) e graduada em Administração de Empresas pela Faculdade de Ciências Contábeis e de Administração de Marília - FEESR (1998). Atualmente é Professora Associada do Departamento de Computação, no curso de Sistemas de Informação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2247-0869

Published

2020-06-09

How to Cite

Calbino, D., Xavier, W. S., & Sabino, G. de F. T. (2020). 17 anos das políticas de cotas: Um balanço dos desempenhos acadêmicos nas Universidades Federais . Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–22. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13235

Issue

Section

Publicação Contínua