Professor, tutor ou coach? Reflexões sobre a docência em um contexto de capitalismo flexível e emocional

Authors

  • Renata Porcher Scherer Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Camaquã, Rio Grande do Sul, Brasil.
  • Patrícia Graff Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13822

Keywords:

Docência. Práticas pedagógicas. Cultura Coaching.

Abstract

The present article focuses on the effects that the production of an education centered on the students interests and needs, can produce on the teaching, understanding that the positioning of the teacher, in these pedagogical models, as tutor or coach of the students, causes the fading of teaching as the main teaching function. For the analytical exercise on a set of national publications, which defend the use of the Coaching method in the teaching work, it was based on the Foucaultian Studies, using the concept of practice as a methodological tool. It understands that the constitution of a flexible and emotional capitalism produces conditions for the emergence of the Coaching method in education. It concludes that pedagogical models based on the Coaching method, by positioning teachers as motivators of students' interests and making students responsible for the choice of their formative processes and the results of these processes, tend to weaken the public and democratic senses concerning teaching in Contemporaneity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Porcher Scherer, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Camaquã, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutora em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense- Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT); Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDIqCNPq).

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2331-1453  

Patrícia Graff, Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó, Santa Catarina, Brasil.

Doutora em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Universidade Federal da Fronteira Sul- Brasil; Programa de Pós-Graduação em Educação; Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn/UFFS/CNPq).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3315-2401

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução José Gardel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BIESTA, Gert. Devolver la enseñanza a la educación. Uma respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogia y Saberes, Bogotá, 44, p. 119-129, 2016.

BIRCK, Fernanda Kleber. ZILIOTTO, Denise Macedo. Coaching na Educação? Pesquisa-ação com gestores escolares. In: Acta Scientiarum, Maringá, V. 39, n.2, p. 165-175, 2017.

BUTLER, Judith. Cuerpos aliados y lucha política: hacia uma teoria performativa de la asamblea. Ciudade Autónoma de Buenos Aires: Paidós, 2017.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DARDOT, Pierre. LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

HAN, Byung- Chul. Psicopolítica. Barcelona: Herder, 2014.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança- o trabalho e a cultura dos professores na idade pós- moderna. Lisboa: McGraw, 1998.

HATTGE, Morgana Domênica. Performatividade e inclusão no movimento todos pela educação. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, 2014.

ILLOUZ, Eva. Intimidades congeladas: las emociones del capitalismo. Buenos Aires: Katz, 2007.

MATTEU CORREIO, Ivelise Fonseca. MATTEU CORREIO, Douglas. Coaching na Educação: uma metodologia de alta performance. In: Compartilhe Docência. São Paulo: V. 1, N. 1, p. 43-54, 2016.

JORNAL VS, Sapucaia contará com escola referência em Ensino Médio a partir de 2016. Novo Hamburgo, 2015. Disponível em: http://www.jornalvs.com.br/_conteudo/2015/11/noticias/regiao/245059-sapucaia-contara-com-escola-referencia-em-ensino-medio-a-partir-de-2016.html. Acesso em: 10 set., 2017.

MASSCHELEIN, Jan. SIMONS, Maarten. Em defesa da escola. Belo horizonte: Autêntica, 2014a.

MASSCHELEIN, Jan. SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo horizonte: Autêntica, 2014b.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PÁTIO. Revista Pedagógica. Educação personalizada e abrangente. Porto Alegre: Artmed, mai. 2016. Disponível em: https://loja.grupoa.com.br/revista-patio/artigo/12535/educacao-personalizada-e-abrangente.aspx. Acesso em: 19 ago., 2017.

PENNAC, Daniel. Diário de escola. Tradução Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

PENSIN, Daniela Pederiva. Agenciamento e docência na educação superior. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

SEFFNER, Fernando. Escola pública e professor como adulto referência: indispensáveis em qualquer projeto de nação. In: Educação Unisinos. São Leopoldo: V. 20, n.1, 2016. P.48 -57.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 1999.

SILVA, Paulo Carlos. Coaching na aula de Sociologia. Em Tese. Santa Catarina, v. 13, n.2 2016.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Políticas Contemporâneas de Constituição do Conhecimento Escolar: entre a perícia e a meritocracia. In: SILVA, Rodrigo M. D. da; SILVA, Roberto R. D. da; BERINCÁ, Dirceu. Educação, Cultura e Reconhecimento: desafios às Políticas Contemporâneas. São Paulo: Salta, 2015a.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Sennett e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2015b.

TARDIF, Maurice. LESSARD, Calude. O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução João Batista Kreuch. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

VEIGA-NETO, Alfredo. Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Pós-Modernidade/ GEPCPós: concepções sobre a prática. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED), 31., Caxambu, 2008. Anais [...] Rio de Janeiro: ANPEd, 2008.

Published

2020-12-13

How to Cite

Scherer, R. P. ., & Graff, P. . (2020). Professor, tutor ou coach? Reflexões sobre a docência em um contexto de capitalismo flexível e emocional. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–19. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13822

Issue

Section

Publicação Contínua