Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes

Authors

  • Sara Dias-Trindade Universidade de Coimbra. Coimbra, Portugal.
  • Joana Duarte Correia Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa, Portugal.
  • Susana Henriques Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14426

Keywords:

Secondary Education, Emergency Remote Education, COVID-19, Teacher Digital Competence

Abstract

The impact of the COVID-19 pandemic has led to the closure of schools around the world. Ministries, state governments, public and private bodies were suddenly forced to convert the entire educational process in order to seek that millions of students continue their training processes from their homes. From face-to-face, it transited to online, in the form of remote emergency teaching, and challenged teachers to rethink methodologies and pedagogical practices, in an attempt to develop learning situations in digital environments. This article, based on an exploratory analysis, seeks to understand how this transition from face-to-face to digital regime was carried out in Portuguese and Brazilian basic education, namely with regard to the preparation of both teachers and their schools. The answers obtained through the application of a questionnaire survey to 300 teachers allowed a perception of similarities and differences in the approach to promoting quality education in times of a pandemic.

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Author Biographies

Sara Dias-Trindade, Universidade de Coimbra. Coimbra, Portugal.

Doutora em História, Didática da História e Pós-doutora em Tecnologias da Educação e da Comunicação, Universidade de Coimbra (UC); Professora na Faculdade de Letras (DHEEAA) da Universidade de Coimbra – Portugal; Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra; Grupo Humanidades Digitais.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5927-3957

Joana Duarte Correia, Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa, Portugal.

Doutoranda em Sociologia, Iscte – Instituto Universitário de Lisboa; Assistente convidada no Laboratório de Competências Transversais do Iscte – Instituto Universitário de Lisboa - Portugal; Centro de Investigação e Estudos de Sociologia (CIES-Iscte).

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0820-7562

Susana Henriques, Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa, Portugal.

Doutora em Sociologia, especialidade em Educação, Comunicação e Cultura, Iscte – Instituto Universitário de Lisboa (Iscte-IUL); Professora no Departamento de Educação e Ensino a Distância (DEED) da Universidade Aberta – Portugal; Iscte - Instituto Universitário de Lisboa / Centro de Investigação e Estudos de Sociologia (CIES-Iscte).

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7506-1401

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Published

2020-11-21

How to Cite

Dias-Trindade, S., Correia, J. D., & Henriques, S. (2020). Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1–23. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14426

Issue

Section

Publicação Contínua