Special education knowledge in productions of the Santa Maria postgraduate education program

Authors

  • Kássya Christinna Oliveira Rodrigues Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil.
  • Ivanilde Apoluceno de Oliveira Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17440

Keywords:

Freirean theoretical framework, Special Education, State of knowledge

Abstract

This study analyzes the state of knowledge of the academic production about Special Education enrolled in the doctoral program of the Graduate Program at the Federal University of Santa Maria. It presents as a research problem: that Special Education knowledge based on Freire's theoretical framework and similar authors, developed in non-school environments, are being systematized in theses available in the repository of the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria - UFSM? It aims to identify which Special Education knowledge is present in theses available in the repository of the Postgraduate Program in Education at UFSM. This is qualitative research of the bibliographic type in which it carries out the state of knowledge from the survey of theses with Special Education themes available in the repository of the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria during the period 2020-2015. Among the results, there were few studies referenced from the theoretical construct of Paulo Freire and even similar authors; some categories of Special Education are little or not contemplated in the production of theses in the Santa Maria repository, and Special Education is an open and fertile field of scientific knowledge production.

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Author Biographies

Kássya Christinna Oliveira Rodrigues, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará, na linha de pesquisa Saberes Culturais e Educação na Amazônia. Professora na Universidade Federal do Oeste do Pará em cursos de licenciatura do Instituto de Ciências da Educação. Santarém-Pará. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Especial e Processos Inclusivos-GPEEPI/Ufopa e do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire-NEP/Uepa.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2433-9167

 

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Pós-doutora em Educação pela PUC-Rio. Doutora em Educação pela Puc-SP e UNAM-UAM-Iaztapalapa – México. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, professora titular, coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia da Universidade do Estado do Pará.Belém/ Pará/ Brasil. Bolsista produtividade do CNPq.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3458-584X

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Published

2022-05-14

How to Cite

Rodrigues, K. C. O., & Oliveira, I. A. de. (2022). Special education knowledge in productions of the Santa Maria postgraduate education program. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17440. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17440